• Elevii se înțeleg mai bine între ei, se ajută reciproc să învețe, iar acest lucru este un efort social, spun cercetătorii.
  • Amestecul cu o gamă largă de persoane duce la dezvoltarea unor abilități noncognitive și de caracter asociate cu performanțe educaționale mai mari, cum ar fi disciplina, motivația și rutina.
  • Profesorul Hornung spune că oamenii nu devin mai deștepți datorită perioadei de post.

Respectarea strictă a postului și a rugăciunii zilnice poate îmbunătăți rezultatele educaționale, sugerează cercetările privind impactul Ramadanului.

Constatările par să contracareze îngrijorarea că somnul perturbat și lipsa de mâncare sau băutură de la răsărit până la apus în timpul lunii sfinte ar putea fi dăunătoare pentru sănătate.

Autorul principal al studiului, Erik Hornung, profesor de istorie economică la Universitatea din Köln, a dezvăluit pentru The National motivația care a stat la baza analizei empirice – și spune că și el este surprins de rezultate. „Eu și colegii mei suntem interesați să înțelegem mai bine relația dintre religie și educație”, spune profesorul Hornung.

Recomandări

ISRAELUL A ATACAT IRANUL
CINE ÎNCEARCĂ SĂ-L ASASINEZE PE ZELENSKI?
ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ
CE SECRETE ASCUNDE CHINA
CUM ÎNGRIJEȘTI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
FRANCEZII SUNT PESIMIȘTII EUROPEI

„Ne-am întrebat dacă am putea studia un aspect specific al religiozității, în care este destul de clar că oamenii urmează reguli foarte specifice care au fost descrise până acum ca fiind relativ dăunătoare [cum ar fi postul Ramadanului], și să vedem cum afectează rezultatele educaționale, în special ale elevilor care se află în adolescență. Am fost surprinși să constatăm că se pare că există efecte pozitive ale acestei experiențe asupra performanțelor elevilor la testele care urmează Ramadanului”, a pus profesorul.

Dezmințirea studiilor anterioare despre Ramadan

Principala concluzie, prezentată într-o lucrare de lucru a echipei profesorului Hornung, contrazice complet concluziile studiilor anterioare, sugerând că, cu cât respectarea postului Ramadanului este mai intensă, cu atât mai multe beneficii educaționale se obțin. La baza cercetării s-au aflat date care datează de aproape 30 de ani.

Folosind datele Timss, cercetătorii au constatat că o creștere a intensității Ramadanului cu 1,25 ore îmbunătățește atât rezultatele la testele de matematică, cât și la cele de științe cu aproximativ 11%. Utilizând datele Pisa din opt țări importante din Europa de Vest, s-a constatat că o creștere a orelor de post din Ramadan cu 10 procente reduce cu aproximativ 2,5 până la 3 procente decalajul dintre elevii musulmani și cei nemusulmani în ceea ce privește rezultatele la testele Pisa.

Cu toate acestea, profesorul Hornung a declarat că nu postul intermitent este cel care creează acest beneficiu. El a spus că „nu este ceea ce se întâmplă aici; oamenii nu devin mai inteligenți datorită postului”. De fapt, studiul sugerează că îmbunătățirea educațională după Ramadan nu provine din absența a ceva, ci din abundența acestuia, acel „ceva”, în acest caz, fiind compania.

„Știm din literatura de specialitate că un angajament religios mai mare este asociat cu ceea ce noi numim capital social”, a declarat profesorul Hornung. „Și asta înseamnă, în esență, că ai mai mulți prieteni, un cerc mai larg de prieteni și că ești implicat în mai multe activități”.

Cei care merg la moschee intră în contact cu o serie de alte persoane pe care altfel nu le-ar fi întâlnit din diferite straturi sociale. Această abundență de capital social, la rândul său, favorizează crearea de capital uman. Cu alte cuvinte, amestecul cu o gamă largă de persoane duce la dezvoltarea unor abilități noncognitive și de caracter asociate cu performanțe educaționale mai mari, cum ar fi disciplina, motivația și rutina. Instituțiile religioase acționează efectiv ca niște creuzete pentru capitalul social.

Mai puțină segregare educațională în timpul Ramadanului?

Dincolo de provocarea ideilor preconcepute despre postul intensiv din timpul Ramadanului, echipa pune sub semnul întrebării normele educaționale convenționale.

În multe țări, elevii din cadrul grupelor de ani sunt împărțiți în clase în funcție de abilitățile lor. În timp ce abordarea poate funcționa mai bine pentru elevii cu performanțe ridicate existente, problema este că le refuză accesul celor cu performanțe mai scăzute, limitând astfel accesul acestora la capitalul social și uman.

„Sfatul meu în materie de politici ar fi: permiteți-le oamenilor să aibă prieteni [din] alte straturi economice sau sociale, iar acest lucru le-ar îmbunătăți performanțele educaționale”, a declarat profesorul Hornung, cu mențiunea că un astfel de sfat depășește sfera de competență a cercetării.