Tot ce trebuie să știi despre noile „buletine cu cip”. Cum ne ajută semnătura electronică

Profimedia
  • Românii care vor alege o carte de identitate electronică, vor putea beneficia și de o semnătură digitală
  • Cetățenii vor putea avea această opțiune din luna august
  • Noile buletine electctronice vor avea dimenisiuni mai mici decât cele actuale
  • Acesta poate fi solicitat de la vârsta de 12 ani, și nu la 14, așa cum era prevăzut până acum

Românii care vor alege o carte de identitate electronică, vor putea beneficia și de o semnătură digitală. Cetățenii vor putea avea această opțiune din luna august, a anunţat ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ciprian Teleman.

În acest moment, persoanele care vor să semneze documente în format digital trebuie să achiziționeze un soft special, al cărui preț ajunge și până la 100 de euro.

Cu toate acestea, până la introducerea noilor „buletine cu cip”, statul român nu recunoaște decât semnătura tradițională „de mână”, pe documente în format fizic.

„Din august vom începe să avem documente de identitate electronice. Dimensiunile vor fi comparabile cu cele ale unui card bancar. Acest instrument va conţine, pe lângă identitatea digitală, un spaţiu digital în care fiecare persoană va putea stoca «semnătura digitală». Statul român trebuie să asigure fiecărui cetăţean dreptul de a semna electronic, asumându-şi costurile acestui instrument. Romania, go digital!”, a scris ieri, pe Facebook, ministrul Digitalizării, Ciprian Teleman.

Buletinele vor fi eliberate și pentru copiii între 0 și 14 ani, la cererea părinților

Noile buletine electctronice vor avea dimenisiuni mai mici decât cele actuale. Potrivit autorităților, datele cetățeanului vor fi trecute pe ambele părți, iar documentul va fi mult mai sigur.

Un alt beneficiu al noilor cărți de identitate este că acestea pot fi solicitate de la vârsta de 12 ani, și nu la 14 așa cum era prevăzut până acum.

Documentele necesare eliberării buletinului digital

Pentru a intra în posesia acestuia, ambii părinți trebuie să semneze o cerere pentru eliberarea actului de identitate. În cazul în care este doar un singur părinte, acesta are nevoie de acordul celuilalt părinte, printr-o declarație eliberată la notar/consultat.

Ce alte documente mai sunt necesare eliberării buletinului digital:

  • Certificatul de naştere, cu care se face dovada identităţii şi a cetăţeniei române, original şi copie;
  • Actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, original, document cu care se realizează şi dovada adresei de domiciliu; în cazul în care părintele este cetăţean străin, dovada adresei de domiciliu se face cu permisul de şedere permanentă;
  • Certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;
  • Chitanţă de plată a 7 lei taxă, la CEC sau Poştă.