Tragedie evitată în Franța: Două avioane de pasageri au fost extrem de aproape să se ciocnească frontal, pe pistă

un avion united airlines la aterizare. Un avion United Airlines la aterizare. Foto: arhivă Hepta
  • Un avion al companiei United Airlines a fost la câteva secunde de o coliziune frontală cu un avion easyJet, după o greșeală a controlorilor de trafic aerian, pe aeroportul Charles de Gaulle, relatează Daily Mail.
  • Cele două avioane s-au evitat la limită, iar o tragedie a fost evitată.

Un avion al companiei United Airlines care a aterizat pe aeroportul Charles de Gaulle cu 73 de persoane la bord a fost la doar câteva secunde de o coliziune frontală cu un Airbus easyJet, după o greșeală a unui controlor de trafic aerian.

Avionul easyJet se pregătea să decoleze de pe pista aeroportului din Paris înainte ca piloții să vadă Boeing-ul 787 al United Airlines venind spre ei la mai puțin de 300 de metri de sol, potrivit unui raport oficial al Biroului de Anchetă și Analiză.

Ilustrație Daily Mail.

Incidentul a avut loc în data de 20 iulie anul trecut, dar raportul a fost publicat acum.

Potrivit anchetatorilor, controlorul de trafic aerian a spus din greșeală zborului United că a fost autorizat să aterizeze pe pista „09 dreapta”.

Avionul United se afla în apropiere de pista 09 stânga, iar piloții au presupus că li s-a spus să „ocolească” spre dreapta.

În acea zi, aterizările se efectuau pe pista 09 stânga, în timp ce decolările plecau de pe pista 09 dreapta, mai precizează raportul.

Însă, cu puțin timp înainte de aterizarea zborului United, un Boeing 787 al Air France a cerut să aterizeze pe pista 09 dreapta, cea mai lungă dintre cele două, din cauza unei probleme tehnice, ceea ce a sporit confuzia controlorilor.

Pilotul a cerut o confirmare, dar a folosit cuvântul non-standard „understand” (înțeleg) în loc de „confirm”, într-o expresie în limba engleză care nu a fost înțeleasă de controlorul francez.

Aceștia au spus: „Înțeleg că am primit permisiunea de a ateriza la 09 Right, deviație laterală pentru 9 Right United 57”.

Raportul a arătat că piloții ar trebui să ceară întotdeauna reconfirmarea unui ordin, în loc să repete ceea ce cred că au auzit.

Controlorul nu a reacționat și, în același timp, a autorizat aeronava Airbus A320 a companiei easyJet cu destinația Malaga să decoleze de pe aceeași pistă.

Abia când avionul easyJet a ajuns pe pistă și a început să se deplaseze, piloții au văzut pericolul care se apropia, Boeing-ul aflându-se la circa 1,5 kilometri distanță și circulând cu 160 km/h.

Copilotul easyJet a intervenit și a spus la radio: „Trafic aterizare 09 dreapta”. De asemenea, el i-a spus Boeing-ului: „Ocolește 09 dreapta! Ocolește!”

Zborul United s-a apropiat la 24 de metri de sol și se afla la 76 de metri de capătul pistei înainte de a anula aterizarea și de a-și redirecționa traiectoria.

Controlorul le-a spus anchetatorilor că „a crezut că a avut o scăpare de limbă, pentru că era concentrată pe pista 09 dreapta cu un Boeing 787 al Air France care tocmai aterizase acolo”, potrivit raportului.

Piloții de la United au fost, de asemenea, criticați pentru că nu au folosit un limbaj mai clar în comunicarea cu controlorul.

Este posibil ca poziția controlorului, fără vizibilitate asupra pistelor, să fi contribuit la greșeală, precum și scăderea traficului din cauza pandemiei Covid, potrivit anchetatorilor.