- Ucraina a încercat să protejeze sloganul pentru a evita utilizarea sa comercială de către alții.
- Sloganul faimos a fost spus pentru prima dată de un soldat ucrainean la începutul invaziei ruse din 2022.
- Fraza a devenit un simbol al rezistenței Ucrainei împotriva agresiunii ruse.
- Sloganul este perceput mai mult ca un mesaj politic decât ca o marcă comercială.
- Pe piețele online se vând produse cu variații ale sloganului.
Expresia a devenit un simbol al rezistenței Kievului în fața Moscovei – dar acest lucru nu a fost ușor de înțeles pentru autoritățile de aplicare a dreptului de proprietate intelectuală din UE sau pentru judecătorii din Luxemburg, conform POLITICO.
Curtea UE refuză
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis miercuri că sloganul „Navă de război rusă, du-te dracului” nu poate fi revendicat de Ucraina ca marcă UE.
Sloganul de război accidental a fost în centrul unei bătălii aprinse privind mărcile comerciale între Garda de Frontieră de Stat a Ucrainei și Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).
Cu toate acestea, potrivit Tribunalului UE, fraza – pe care Kievul a încercat să o marcheze în limbile rusă și engleză – „nu este percepută ca o indicație a originii comerciale”, acceptând argumentul autorităților UE responsabile cu asigurarea respectării proprietății intelectuale, care au susținut la sfârșitul anului trecut că sloganul nu îndeplinește condițiile pentru a deveni o marcă.
Instanța cu sediul la Luxemburg a considerat că fraza „a devenit foarte repede un simbol al luptei Ucrainei împotriva agresiunii ruse”, se arată în hotărâre. Dar a adăugat că un semn „nu poate îndeplini funcția esențială a unei mărci dacă consumatorul mediu nu percepe, în prezența sa, indicarea originii produselor sau serviciilor, ci doar un mesaj politic”.
Originea sloganului
Fraza a fost „inventată” pentru prima dată de un soldat ucrainean care a răspuns cererii marinei ruse de a se preda în timp ce se pregătea să atace Insula Șerpilor din Marea Neagră în primele ore ale invaziei la scară largă a Kremlinului în 2022.
În anii care au urmat, fraza a devenit un simbol al rezistenței Kievului în fața Moscovei.
Ucraina a susținut însă că paternitatea frazei ar trebui să aparțină Kievului, pentru a evita ca altcineva să revendice marca și să profite de pe urma sloganului.
Pe mai multe platforme de cumpărături se vând produse comerciale cu variații ale frazei „Navă de război rusă, du-te dracului”.