Un avion de luptă britanic F-35 s-a prăbuşit în Marea Mediterană

Bell X-1A in flight. Aeroplane used in early supersonic aircraft research. This rocket-powered aircraft was a development of the first ever supersonic aircraft, the X-1. Launched from beneath a flying bomber, it was used to study stability and control characteristics at high altitudes and at velocities of greater than twice the speed of sound (Mach 2). Piloted by Charles 'Chuck' Yeager, on 12 December 1953, it became the second aircraft to fly faster than Mach 2. On 26 August 1954, Arthur Murray flew it to a new altitude record of 30,147 metres. It was destroyed in 1955 when it was jettisoned after an explosion aboard its launch aircraft.,Image: 103038938, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no Sursa foto: Profimedia
  • Pilotul s-a ejectat şi a fost readus în siguranţă pe navă, iar o anchetă privind incidentul, care a avut loc în timpul operaţiunilor de rutină, a început, a precizat ministerul.
  • Marea Britanie operează F-35B, o variantă monomotor, cu decolare scurtă şi aterizare verticală, a avionului invizibil dezvoltat de SUA, a cărui construcţie costă aproximativ 115 milioane de dolari fiecare.
  • În iunie, avioanele F-35 care operează de pe Queen Elizabeth au efectuat misiuni de luptă deasupra Orientului Mijlociu împotriva ISIS, prima acţiune de luptă pentru un portavion britanic în mai mult de un deceniu.

Un avion de luptă britanic F-35, unul dintre cele mai noi avioane de luptă invizibile ale armatei britanice, s-a prăbuşit miercuri dimineaţă în Marea Mediterană, după decolarea de pe portavionul HMS Queen Elizabeth, a anunţat Ministerul britanic al Apărării, citat de CNN.

Pilotul s-a ejectat şi a fost readus în siguranţă pe navă, iar o anchetă privind incidentul, care a avut loc în timpul operaţiunilor de rutină, a început, a precizat ministerul.

Marea Britanie operează F-35B, o variantă monomotor, cu decolare scurtă şi aterizare verticală, a avionului invizibil dezvoltat de SUA, a cărui construcţie costă aproximativ 115 milioane de dolari fiecare.

În iunie, avioanele F-35 care operează de pe Queen Elizabeth au efectuat misiuni de luptă deasupra Orientului Mijlociu împotriva ISIS, prima acţiune de luptă pentru un portavion britanic în mai mult de un deceniu.

Cu planurile de a achiziţiona 138 de F-35, Marea Britanie ar fi al treilea cel mai mare operator al avioanelor produse de Lockheed-Martin, după Statele Unite şi Japonia.

Atât SUA, cât şi Japonia au pierdut avioane F-35 în urma unor accidente

În septembrie 2018, un F-35B al US Marine Corps s-a prăbuşit în Carolina de Sud, prima prăbuşire a unui astfel de avion din istorie.

În aprilie 2019, un F-35A japonez s-a prăbuşit în Oceanul Pacific iar pilotul a murit. Ministerul japonez al Apărării a atribuit ulterior acest accident dezorientării spaţiale.

În mai 2020, un F-35A al Forţelor Aeriene ale SUA s-a prăbuşit în Florida în timpul unui antrenament de rutină, dar pilotul s-a ejectat în siguranţă.

După prăbuşirea de miercuri, producătorul scaunului de ejecţie al F-35, compania britanică Martin-Baker, şi-a lăudat echipamentul.

Epava avionului ar putea fi o țintă pentru potențiali adversari

Prăbuşirea britanică are loc în ultima etapă a unei călătorii pentru Queen Elizabeth, care conduce ceea ce Marea Britanie numeşte Carrier Strike Group 21, grup de nave care a mers până în Japonia şi Coreea de Sud pentru a participa la exerciţii cu aliaţii, în condiţiile în care Marina Regală încearcă să îşi sporească prezenţa globală.

Când grupul de atac a părăsit Marea Britanie în primăvară, Ministerul britanic al Apărării l-a descris ca fiind cea mai mare concentraţie de putere maritimă şi aeriană care a părăsit ţărmurile britanice într-o generaţie.

Autorităţile nu au spus dacă Marea Britanie va încerca să recupereze epava avionului F-35 din Mediterană.

Când F-35 japonez s-a prăbuşit în 2019, s-a speculat că epava ar putea fi o ţintă pentru potenţiali adversari precum Rusia şi China, care ar putea avea acces la tehnologia sa avansată. SUA şi Japonia au respins această idee.