• Invazia Rusiei în Ucraina a schimbat atât zonele pe care le survolează avioanele NATO, cât și poziția strategică a misiunii.
  • Baza aeriană va găzdui o escadrilă de avioane românești F-16, drone MQ-9 Reaper și personal din 32 de țări.
  • Avioanele se limitează la zona de 12 mile marine deasupra apelor teritoriale române și bulgare, pentru a evita neînțelegerile și situațiile de escaladare cu Rusia.

Șase avioane RAF Eurofighter Typhoon sunt așezate pe calea de rulare, cu două motoare turate, în timp ce personalul de la sol se grăbește să adauge ultimele detalii înainte de decolare, scrie BBC.

Baza aeriană Mihail Kogălniceanu (MK) își trage numele de la satul din apropiere, denumit la rândul său după un politician liberal din secolul al XIX-lea. Acum, acesta este decorul improbabil pentru ceea ce se transformă în cea mai mare bază NATO din Europa, mai mare chiar decât Ramstein din Germania.

Președintele rus Vladimir Putin și-a justificat războiul din Ucraina prin faptul că NATO invadează flancul european al Rusiei. Ca răspuns la invazia sa, mai multe piese au avansat pe tabla de șah a NATO.

Recomandări

EXTREMA DREAPTĂ SĂRBĂTOREȘTE
BANNON: „ARMATA MAGA ESTE PREGĂTITĂ”
PUBLICUL NU A FOST PREA ÎNCÂNTAT DE SZA
CE SE ÎNTÂMPLĂ CU BOEING?
MACRON: „A VENIT TIMPUL UNEI ALIANȚE LARGI”
BARDELLA ACUZĂ EXTREMA STÂNGĂ

Baza MK va avea în curând o escadrilă de avioane românești F-16 – recent cumpărate din Norvegia – precum și drone MQ-9 Reaper, și un oraș militar prin care se va roti personalul armatei, al forțelor aeriene și al marinei din 32 de țări.

Ultimii sosiți sunt finlandezii. La doar 20 km de coasta Mării Negre, baza se află la 300 km de Odesa și la 400 km de Sevastopol, în Crimeea ocupată de Rusia.

Invazia Rusiei în Ucraina a schimbat atât zonele pe care le survolează, spune el, cât și poziția strategică a misiunii. În 2021, la ultimul său turneu, piloții de vânătoare NATO au zburat mult deasupra apelor internaționale din Marea Neagră. Acum, însă, se limitează la zona de 12 mile marine deasupra apelor teritoriale române și bulgare, pentru a evita neînțelegerile și situațiile de escaladare cu rușii.

Deși avioanele NATO evită întâlnirile inutile cu rușii, au existat două incidente cunoscute deasupra Mării Negre. În septembrie 2022, un pilot rus a înțeles greșit o comandă de la sol și a ratat la limită doborârea unui avion britanic de culegere de informații cu un echipaj de până la 30 de persoane.

În martie 2023, o dronă americană MQ-9 Reaper, pilotată din România, a fost doborâtă deliberat de un avion rusesc SU-27 Flanker, deasupra apelor internaționale.

Citește și