Unde greșesc autoritățile în campania de vaccinare din țară. Metoda mai eficientă gândită de profesorul Daniel David

  • Sub jumătate din populația României dorește să se imunizeze cu vaccinul anti COVID
  • Profesorul Daniel David consideră că abordarea curentă este incorectă
  • Modelele sociale adecvate și o organizare mai eficientă și transparentă ar putea aduce mai mulți oameni în centrele de vaccinare

Să zicem că ești într-o cameră. Sunteți 10 oameni acolo. Doar 4 sunt imunizați împotriva COVID. Cam așa vor sta lucrurile anul viitor, dacă ne uităm în sondajele de acum. Românii sunt reticenți la vaccinare, mai ales în lipsa unui model potrivit.

„Cred că sunt destul de mulți, motivele sunt diferite. Mulți nu cred în existența virusului, alții au dezvoltat teorii ale conspirației în legătură cu virusul, iar alții pur și simplu nu cred în ideea de vaccin și că vaccinul este un element care poate să îi protejeze. Sigur, pot fi combinații între acești factori și pe lângă pe cei pe care i-am menționat mai există și alții”, a spus rectorul Universității Babeș Bolyai, Daniel David.

Metoda prin care autoritățile au ales să prezinte campania de vaccinare are câteva metehne.

Cei care încearcă să convingă în sens bun populația să se vaccineze nu au mers pe mecanismele corecte ale minții umane, în sensul că mizează mult pe elementul de informare, care este important, dar este un factor minor. Degeaba stabilești o listă de riscuri și beneficii și le prezinți explicit și transparent.

Mintea umană nu funcționează așa, în sensul că este importantă atitudinea emoțională față de fenomen. Dacă am o atitudine emoțională pozitivă pot să amplific un avantaj, chiar dacă lista de dezavantaje ar fi mai mare, sau invers. Mintea umană rareori funcționează rațional”, a mai transmis profesorul Daniel David.

Fiecare model care vorbește în mass-media despre vaccinare ar trebui să facă parte din grupul căruia i se adresează și să aibă credibilitate. Accesibilitatea și modelele adecvate sunt cele două elemente care ar putea mări șansele de succes ale campaniei.

Ar trebui să creeze accesibilitate ușoară la vaccin, să nu se stea la coadă, oamenii să știe când se vor vaccina, în ce condiții. Și ar trebui să folosească modele sociale care corespund cu profilul psihocultural al populației unde există încă reticență, îndoială, chiar opoziție”, a spus academicianul.