Fini sunt! Deschiderile de magazine noi: Indicator pentru evoluția consumului

Unul dintre cei mai buni indicatori privind consumul și evoluția economiei României în viitor este legat de numărul de magazine pe care vor să-l deschidă marile rețele de retail.

Conform unei analize făcute de Ziarul Financiar, în 2021, marile rețele de retail au deschis 400 de magazine noi, ceea ce a însemnat investiții de 1 miliard de euro. Numai Kaufland a investit aproape 375 de milioane de euro. Pentru 2022, marile companii de retail vor să deschidă încă 500 de magazine noi, ceea ce înseamnă investiții care depășesc 1 miliard de euro.

Chiar dacă economia își va încetini creșterea în acest an la 4,6% față de 7% anul trecut, retailerii mențin piciorul pe accelerație. Nimeni nu vrea să lase locul altui competitor, așa că toată lumea trebuie să investească.

România încă nu este acoperită total de magazine moderne având în vedere că mai sunt 60.000 de magazine tradiționale. Comerțul modern abia a ajuns la 50% din piața totală așa că, până la 80-90% cât este ponderea în economiile occidentale, mai este mult loc de creștere. Problema pentru retaileri nu sunt banii, ci să găsească angajați la câte magazine vor să deschidă.

Chiar dacă acum suntem loviți de inflație, puterea de cumpărare încă se menține, mai ales că salariile continuă să crească. Salariul minim a crescut cu 10%, iar salariul mediu este prognozat să crească cu 6-7%.

Economia României va crește, la fel și consumul, și pe acest lucru se bazează marile rețele de retail, care sunt deținute de multinaționale, când anunță deschideri de magazine noi și investiții de zeci și sute de milioane de euro.