Ziua Anului Nou a variat mult de la popor la popor și de la epocă la epocă. Înainte de Hristos, anul începea la 1 martie, semn primenirii vremii, al pornirii plugurilor și al unui nou ciclul al naturii. Ziua de 1 ianuarie (nume de la zeul Ianus, al porților și al începuturilor) a fost decisă prin lege, sub Iuliu Caesar, la Roma, dar nu s-a impus sub aspect civil decât începând cu secolul al XVI-lea, iar sub aspect religios din secolul al XVII-lea.

Creștinii, în funcție de confesiune, o cinstesc de Anul Nou pe Fecioara Maria, își amintesc de tăierea împrejur a Pruncului Iisus, de Evanghelii, de Sfântul Vasile, întemeietorul monahismului.

În perioada contemporană, sărbătoarea s-a laicizat mult, încât ea se cheamă Revelion, adică „trezire”, în sens de petrecere la miezul nopții.

Recomandări

RUSIA SPUNE NU REZOLUȚIEI
FII BOGAT ÎN ROMÂNIA
MATTY HEALY, DESPRE ALBUMUL LUI SWIFT
DE LA GOYA LA... YOGA
ZIUA INTERNAȚIONALĂ A STRIGĂTULUI
CHETĂ PENTRU SPORTIVII ROMÂNI

La români, Revelionul și petrecerea din noaptea de 31 decembrie – 1 ianuarie au luat amploare sub comunism, când s-a urmărit obturarea prin aceasta a Crăciunului; românii le-au marcat pe amândouă, nerenunțând niciodată la marcarea Crăciunului.

La români, în noaptea dintre ani, oamenii își pun o dorință, urează La mulți ani!, fac zgomote puternice, desfac șampanie, merg cu capra, colindă cu plugușorul, iar în ziua de 1 ianuarie merg cu sorcova.

Esența zilei de 1 ianuarie sunt veselia, încrederea, generozitatea, aureolate de speranță. Anul vechi se duce cu neajunsurile sale și vine Anul Nou cu bine și sănătate: „Cele rele să se spele, cele bune să se-adune!”.