SEVERINE. Maria

Un Papă precum Ioan Paul al II-lea spunea că-l vede pe Isus prin ochii Mariei. Ortodocșii cred și ei că Maria este superioară tuturor ființelor create de Dumnezeu. Dar să spui despre Fecioara Maria că este doar o figură centrală în creștinism este, de-acuma, o subapreciere a impactului formidabil pe care această femeie l-a avut în istoria lumii. Și nu e vorba doar de faptul că Maria este venerată și în alte religii, ca de pildă în islam sau în bahai.

Sigur că poți încerca să vorbești rece, biografic, despre Maria: o evreică din Galileea primului secol, care la o vîrstă foarte fragedă a primit vestea că va naște prunc zămislit de Duhul Sfînt, care s-a căsătorit cu tîmplarul Iosif, l-a născut pe Isus, l-a crescut, l-a văzut împlinindu-și misiunea, apoi a fost de față la uciderea lui și a povestit mai departe totul, inclusiv învierea fiului ei. E cert că a fost o femeie cu o memorie remarcabilă, căci a putut povesti cîteva decenii mai tîrziu lui Luca întreaga istorie a lui Isus cu o uimitoare memorie a detaliilor importane, iar acesta a scris Evanghelia și Faptele Apostolilor în principal pe baza spuselor ei și i-a pictat chipul în primele icoane. Figura mamei cu pruncul ei abia născut în brațe emoționează orice suflet de pe lumea asta, indiferent dacă a auzit de Isus Cristos sau nu, dacă crede în Dumnezeul creștin sau nu. Așa că nu este deloc întîmplător că Dumnezeu a decis să coboare în lume întrupîndu-se, trecînd, prin ipostaza de prunc în brațele și la sînul unei femei care i-a devenit mamă. Dar, cînd Dumnezeu a ales-o pe Maria să-i fie mamă, în același timp El a dăruit-o omenirii întregi ca ocrotitoare și purtătoare de grijă. Ea a devenit pentru o întreagă civilizație prototipul maternității și pentru o întreagă credință principala speranță că acolo, lîngă Dumnezeu, cineva pledează mereu în apărarea oamenilor. În brațele ei, ne aflăm de fapt cu toții.