• Ministrul Energiei, Virgil Popescu, anunță că a fost stabilită procedura prin care clienții își pot recupera banii pentru facturile calculate greșit de distribuitori.
  • Guvernul a mai decis că furnizorii au obligația să recalculeze facturile fără a impune penalități în termen de 15 zile.
  • Până în acest moment, comisarii ANPC au finalizat 94 de acțiuni de control, în întreaga țară, alte 100 aflându-se în curs de derulare.

ANPC a dat amenzi de 645.000 de lei, iar numărul de facturi greșite este peste 2.2 milioane, și asta numai la un singur furnizor de energie.

Există procedură regulament special pentru aceste diferende între client și furnizor, procedură stabilită de ANRE. Dacă diferența de sumă este mai mare de 100 de lei, atunci la cererea clientului, în termen de 5 zile, furnizorul are obligația de a efectua plata. Dacă diferența e mai mică de 100 de lei atunci se recuperează din factura următoare”, a explicat ministrul Virgil Popescu.

De asemenea, în perioada de 15 zile, se suspendă inclusiv o eventuală plată a acestora, a mai spus ministrul Energiei.

Recomandări

ALTMAN PORNEȘTE RĂZBOIUL CU GOOGLE
100 LIDERI MONDIALI DAU STARTUL JO
CE ÎNSEAMNĂ TULBURAREA ARFID?
CE ESTE TULBURAREA ARFID?
CE DESTINAȚII VIZITEZI VARA ASTA?
UNDE CONDUCI ÎN WEEKEND?

Aşa cum Guvernul a promis, astăzi am introdus obligativitatea recalculării facturilor emise eronat de către furnizori. Emise eronat, adică neaplicarea mecanismelor de plafonare şi compensare. Furnizorii au obligaţia să le recalculeze fără penalităţi în termen de 15 zile şi, de asemenea, pe perioada acestor de 15 zile se suspendă inclusiv o eventuală plată a acestora„, a spus ministrul.

El a subliniat că, pentru a preîntâmpina „posibile eventuale abuzuri ale unei părţi” faţă de clienţi, pe perioada de valabilitate a acestei Ordonanţe de Urgenţă de plafonare şi compensare sunt interzise debranşările, conform RFI.

Cum ne recuperăm banii din facturile greșite

Furnizorii au obligativitatea de a recalcula în termen de 15 zile facturile, fără a impune penalități, iar dacă diferența de sumă este mai mare de 100 de lei, atunci furnizorul trebuie să înapoieze banii, la cererea clientului, în termen de 5 zile.

În cazul în care clientul constată nereguli la facturile de energie electrică și gaze naturale, acesta poate depune o reclamație online sau în scris (prin poștă sau predare personală la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor, ale căror adrese sunt stipulate pe site-ul www.anpc.gov.ro).

Pentru sesizări, ANPC a pus la dispoziție în toată țara un număr de telefon și o adresă de e-mail dedicată. 
Apelați la numărul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 8.00-16.00 sau să acceseze adresa de e-mail energie@anpc.ro.

Până în acest moment, pe aceste două canale speciale de comunicare, au sosit 112 sesizări, pe e-mail și 200 prin telefon, conform datelor de la România TV.

Abateri constatate de ANPC

  1. Nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor conform OUG118/2021 începând cu  01.11.2021
  2. Tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%
  3. Informările privind compensarea facturilor de energie electrica și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea
  4. Nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor,
  5. Nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile.
  6. Contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate
  7. Diferențe de preț între 2 notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consummator
  8. Împiedicarea, sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuțiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns;
  9. Procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preț au fost primite de consumatori;
  10. Practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative
  11. Furnizarea de energie electrică, fără licență
  12. Nerespectarea termenului de facturare și facturarea comasată pe două luni.

Comandamentul pentru Energie își continuă verificările până pe data de 31 martie 2022, scrie România Tv.