Lucrătorii Volkswagen inițiază greve în toată Germania din cauza reducerilor salariale și a concedierilor

Sindicatul IG Metall escaladează conflictul de muncă după negocieri salariale eșuate și posibile concedieri, scrie Reuters. Lucrătorii de la Volkswagen din Germania se pregătesc pentru greve, marcând primul mare protest din 2018, pe fondul tensiunilor dintre angajați și companie, legate de reduceri salariale, concedieri și posibile închideri de fabrici. Sindicatul IG Metall a convocat aceste greve pentru luni, după ce negocierile cu producătorul auto au eșuat. Această situație evidențiază provocările mai largi cu care se confruntă industria auto, în fața concurenței crescânde și a schimbărilor din cerințele consumatorilor.

Grevele vor afecta mai multe facilități Volkswagen, sindicatul avertizând că acest conflict ar putea fi cea mai dură bătălie de negociere colectivă pe care compania a întâlnit-o vreodată. Thorsten Groeger, negociator IG Metall, a declarat: „Dacă va fi necesar, aceasta va fi cea mai dificilă luptă de negociere colectivă pe care Volkswagen a avut-o vreodată.”

Discuțiile salariale au stagnat în noiembrie, când părțile nu au ajuns la un acord, mai ales după ce Volkswagen a respins propunerile sindicatului care vizau economii de aproximativ 1,5 miliarde de euro (aproximativ 1,6 miliarde de dolari). Printre propunerile respinse se număra renunțarea la primele pentru 2025 și 2026.

Conducerea Volkswagen susține că este necesar să reducă salariile cu 10% pentru a-și menține competitivitatea față de rivalii mai ieftini din China și pentru a face față scăderii cererii de vehicule în Europa. De asemenea, compania a sugerat măsuri drastice, inclusiv posibilitatea închiderii de fabrici, ceea ce nu s-a mai întâmplat în cei 87 de ani de existență ai companiei.

„Volkswagen a aprins focul acordurilor noastre colective”, a spus Groeger. „În loc să stingă acest foc, consiliul de administrație toarnă pe el butoaie cu benzină.” Comentariile lui reflectă frustrarea lucrătorilor, care se simt sub presiunea directivelor companiei, pe fondul amenințărilor de concediere.

Această chemare la grevă vine în urma expirării unui acord anterior care prevenea temporar grevele. Acum, cu acest acord încheiat, membrii sindicatului au autorizat greve pe termen scurt în fabricile Volkswagen din Germania. Grevele, care se preconizează că vor dura câteva ore, vor escalada dacă negocierile continuă să eșueze, forțând ambele părți să revină la masa negocierilor pe 9 decembrie.

Reprezentanții Volkswagen au recunoscut dreptul sindicatului de a face grevă și au declarat că vor încerca să mențină operațiunile în desfășurare în această perioadă. Deși grevele vor fi scurte, acestea reprezintă atât o afirmație simbolică, cât și practică a drepturilor lucrătorilor și a nemulțumirii acestora față de companie.

Într-un context mai larg, industria auto se confruntă cu mai multe provocări, precum tranziția la vehicule electrice și gestionarea problemelor din lanțul de aprovizionare, care au fost evidențiate în timpul pandemiei. Acest climat turbulent afectează nu doar Volkswagen, ci și alți jucători din industrie care se adaptează la noile preferințe ale consumatorilor și la realitățile economice în schimbare.

Deși viitorul negocierilor rămâne incert, grevele care urmează reprezintă mai mult decât simple proteste împotriva reducerilor salariale; ele semnalează complexitatea interacțiunii dintre drepturile lucrătorilor, strategia corporativă și dinamica în schimbare a pieței auto globale.

Exit mobile version