• Florian Coldea și Dumitru Dumbravă sunt sub control judiciar pe cauțiune.
  • În dosarul DNA mai sunt acuzați avocatul Doru Trăilă și Dan Tocaci.
  • Fostul prim adjunct SRI este acuzat de trafic de influență.
  • Firma sa, Strategic Sys, este suspectată de spălare de bani.
  • În dosar mai apar Dumitru Cocoru și Elena Istode, generali, fost director adjunct și fost șef al direcției Economice a SRI.

În timp ce procurorii DNA își continuă ancheta în cazul Coldea-Dumbravă-Hideg, politicienii s-au trezit brusc și se arată îngrijorați. Cum de unul dintre cei mai puternici șefi militari și operativi pe care i-a avut SRI s-a apucat să facă afaceri profitabile și să fie acuzat oficial că trafichează Justiția? Iar Florian Coldea nu pare a fi singur în povestea aceasta. În ordonanța procurorilor DNA sunt menționați în total 4 generali grei din SRI.

Cine poate face consultanță în România? Poate un cap operativ al SRI să folosească informațiile pe care le-a acumulat de-a lungul timpului în interes personal? Există optimizări juridice sau reglaje pe dosare? Marcel Ciolacu, liderul PSD, are câteva propuneri.

Ce vrea Ciolacu să facă

Domnul Ciolacu vrea să se afle în treabă. Este întrebat de acest caz – care bineînțeles, interesează pe toată lumea din societate – și nu știe ce să răspundă, pentru că nu prea înțelege ce e cu cazul ăsta, care este încadrarea juridică; dar este Premier al României.

Recomandări

CIOLACU: AVEM COALIȚIE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT
UNDE TE DISTREZI ÎN PARIS
SUSPECTUL E ARESTAT
LARA NU VREA LA SENAT

De altfel, Ciolacu s-a ferit să vină la OFF/ON The Record, de frică să nu fie întrebat lucruri juridice.

Ciolacu a spus, într-un interviu, că vrea să se ducă în CSAT, el fiind vicepreședinte CSAT în calitate de Premier al României, ca să vedem cum să abordăm sau să fie aplicat un set de reguli: de exemplu, când un fost șef SRI părăsește funcția, să n-aibă voie să facă consultanță politică (Coldea nu făcea) sau să se ocupe de un domeniu pe care l-a gestionat. Cumva trebuie reglementat prin contract intern, fie prin lege. Dacă e lege, de ce se duce în CSAT? CSAT nu legiferează, ci dă acte administrative fără valoare legală.

Deci ce face domnul Ciolacu este să se afle în treabă. Într-adevăr, e o problemă serioasă în cazul Coldea.

Problema în cazul Coldea este că nu poți reglementa consultanța, așa cum poți reglementa Medicina. Prin absurd, să zicem că Coldea e medic și operează, iar el nu era medic și nici nu opera.

El e fost ofițer de informații, fost ofițer anti-tero și acorda consultanță pe mai multe domenii.

Domnul Dumbravă acorda consultanță politică, această optimizare judiciară, care de fapt nu există. Adică nu poți să reglementezi o escrocherie, pentru că tot timpul sunt și escroci în societate. Escrocii răspund penal și sunt trimiși în judecată, răspund în fața judecătorilor și sunt condamnați, eventual. Acesta e parcursul firesc al acestei situații.

Coldea și Dumbravă și ceilalți – ei nu sunt avocați, ei puteau să intre în dosare doar dacă erau avocați, dar nu sunt, n-au avut niciodată aceste calități. Trebuie să faci Dreptul, o grămadă de școli. E pur și simplu o escrocherie, reglementată prin Codul Penal. Traficul de Influență este definit foarte clar, nu mai trebuie să intervină nici Parlamentul, nici CSAT-ul. Se răspunde juridic în fața Legii.

S-a luat și domnul Ciucă după domnul Ciolacu, care spune că decizia CSAT poate fi complementată cu „un proiect de lege sau o ordonanță a guvernului”.

Ce se poate face? Într-adevăr, dacă vrei să iei o măsură în acest caz, poți să faci ca în cazul procurorilor sau judecătorilor. Adică prorucorii care au avut funcții de șef în parchete sau judecători li se bagă o interdicție că nu pot activa la instanțele sau parchetele unde au avut serviciul timp de 5 ani. Asta îi obligă timp de 5 ani să stea departe. De exemplu, un fost procuror șef al DNA, daca ia un caz care are legătură cu DNA, nu se poate duce la DNA să se ocupe dacă îi va fi reținut inculpatul, la fel și in cazul judecătorilor care devin avocați. La fel se poate face și la SRI, sunt foarte multe informații pe mai multe domenii – poate exista o interdicție, poate nu de 5 ani, poate de 10 ani. Poate fi această condiție, nu în Codul Penal sau în lege, ci în statutul cadrelor militare – SRI, SIE, SPP și serviciul de telecomunicații speciale.

Problema e că noi avem cazul Bizadea, adjunctul SRI care a anunțat zilele trecute ca pleacă și el de la SRI, iar în presa a aparut ca se baga in consultanta politica – deci face tot consultanta un fost director adjunct al SRI.

Avem pe George Tuță, candidatul de la Primăria Sectorului 1, fost ofițer al SRI, fost șef de cabinet al lui Helvig, care a intrat în politică – cu ăstia ce faci? Adică nu poți interzice unei catogorii de cetățeni să fie aleși sau să facă anumite meserii. Legea ar avea probleme la Curtea Constituțională și ar însemna o discriminare.

O discuție poate avea loc în CSAT, fără ca CSAT să legifereze ceva. Problema e că, după semnalele date și de domnul Ciolacu și de domnul Ciucă, ne aducem aminte, președintele anunța de 2 săptămâni convocarea unui CSAT pentru Patriot, și nici măcar acum nu a fost convocat.

Așadar, Iohannis nu o să convoace un CSAT pentru Coldea, CSAT oricum nu poate modifica/ adopta legi, șefii SRI pot modifica statutul cadrelor miltiare și propriile legi prin Parlament, astfel încât să existe și la SRI, ca și la magistrați, această interdicție de a avea legătură cu datele din instituții timp de o perioadă de timp, ca să nu se ajungă la situații ca la Coldea sau Dumbravă.

Citește și