Copiii săraci cu prieteni bogați câștigă mult mai mult la maturitate, arată un studiu

  • Cercul social al unei persoane în copilărie are un rol formativ în ceea ce privește școlarizarea și alegerile acesteia.
  • Cercetătorii au descoperit că, dacă un copil considerat ca având un statut socioeconomic scăzut crește în preajma unor persoane cu un statut socioeconomic ridicat, atunci venitul său la vârsta adultă va crește cu o cincime.
  • Cele două lucrări de cercetare sunt publicate în revista Nature.

Copiii săraci care au prieteni bogați câștigă cu 20 de procente mai mult la vârsta adultă decât cei care se asociază doar cu alte persoane cu aceeași avere în timpul creșterii, potrivit unui studiu realizat de academicieni de la Harvard.

Cercul social al unei persoane în copilărie are un rol formativ în ceea ce privește școlarizarea și alegerile acesteia. Cercetătorii au folosit date complexe de pe Facebook pentru a vedea cum situația financiară a prietenilor unei persoane a influențat salariul acesteia la vârsta adultă.

Ei au inventat un termen numit „conectivitate economică” pentru a cuantifica cât de bogat este grupul de prieteni al unei persoane, scrie The Telegraph.

Aceștia au descoperit că acest parametru este esențial pentru a prezice mobilitatea ascendentă a veniturilor.

Venitul la vârsta adultă va crește cu o cincime

Cercetătorii au descoperit că, dacă un copil considerat ca având un statut socioeconomic scăzut crește în preajma unor persoane cu un statut socioeconomic ridicat, atunci venitul său la vârsta adultă va crește cu o cincime.

„Aceste date relevă importanța capitalului social pentru a ieși din sărăcie. Legăturile dintre persoanele cu un nivel scăzut și cele cu un nivel ridicat de bunăstare pot afecta aspirațiile, accesul la informații și oportunitățile de angajare”, au declarat Noam Angrist, de la Oxford, și Bruce Sacerdote, de la Dartmouth College, care nu au fost implicați în cercetare.

Într-o a doua lucrare, cercetătorii de la Harvard au analizat ce influențează legăturile economice și au descoperit că jumătate din deconectarea socială este determinată de segregarea claselor, în timp ce restul se datorează „prejudecății de prietenie”, în care oamenii se împrietenesc mai ușor cu persoane din aceeași clasă.

Dr. Raj Chetty, autorul principal al cercetării de la Harvard, a declarat că lipsa de expunere care împiedică conectarea economică și, ulterior, mobilitatea veniturilor, reprezintă o problemă majoră.

Îmbunătățirea amestecului între clase

Îmbunătățirea amestecului între clase în școli prin schimbarea criteriilor de admitere și prin noi inițiative este o modalitate de a permite o mai mare conectivitate economică, atât în interiorul, cât și în afara școlilor, a declarat Dr. Chetty.

„Un pas următor sensibil este extinderea creației și analizei monumentale de date a lui Chetty și a colegilor săi la alte țări decât Statele Unite”, au adăugat Dr. Angrist și Dr. Sacerdote.

„Cu ajutorul datelor globale, pot fi explorate întrebări precum dacă conectivitatea economică este mai mult sau mai puțin crucială pentru mobilitate în societățile mai egale”.

Cele două lucrări de cercetare sunt publicate în revista Nature.