De ce au ezitat șoferii să cumpere mașini în pandemie. Explicația specialiștilor

  • Jumătate dintre șoferi au amânat să își cumpere o mașină sau au ales una mai ieftină
  • Specialist: „Un automobil second hand costă cât avansul la unul nou”
  • Specialist: „Producătorii auto au fost loviți în ultimii ani”

Pandemia a pus frână la piața auto. Jumătate dintre șoferii români și nu numai au amânat să își cumpere o mașină sau au ales una mai ieftină. O spune un studiu al Ernst and Young. Bogdan Alecu, specialist în piața auto de la Ziarul Financiar a spus mai multe pe acest subiect.

Bogdan Alecu, specialist piața auto: „Pandemia joacă un rol foarte important, pe de o parte știm cu toții că mașina personală este cel mai sigur mod de transport. Pe de altă parte, vorbim despre siguranța jobului, siguranța zilei de mâine și implicit, cei mai mulți sunt foarte atenți ce fac cu banii. Pe de-o parte vor să-și cumpere un automobil nou pentru a beneficia de garanție și toate serviciile care vin alături de acesta, dar pe de altă parte, de obicei, pentru o astfel de achiziție trebuie să facă un împrumut. Un împrumut pe mai mulți ani, iar ei dacă nu sunt siguri pe job, de obicei se reorientează spre un automobil second hand, care de obicei costă cât ar fi dat avans pentru unul nou.”

„Producătorii auto tot au fost loviți în ultimii ani. Au existat tot felul de schimbări de norme, schimbări de standarde de poluare și desigur, vorbim de limita de 95g de CO2 pe kilometru pe nivel mediu, la nivel de flotă a unui grup auto începând cu anul acesta. De partea cealaltă avem marii clienți de flote, cei care țin în mișcare piața auto. În România, în jur de 60% din piața auto, din achiziția de mașini noi, sunt realizate de către companii. Vorbim de firme de închirieri auto, segment destul de lovit de scăderea puternică a turismului. Sunt companii care au amânat achizițiile, au amânat reînnoirile, și, de obicei au amânat pentru o creștere a perioadei contractuale. De exemplu, dacă o companie a închiriat o flotă în leasing operațional pe 2 ani sau 3 ani, acum au crescut la maxim, spre 4 ani, perioada medie de închiriere. Aici se adaugă, desigur, alte mici companii, care de asemenea sunt atente cu costurile, în funcție de impactul pandemiei asupra afacerilor lor, care au amânat sau nu. De aici vedem și scăderea din prima jumătate a anului și o precauție în a doua jumătate a anului, pe de altă parte, vedem cum în lunile septembrie-octombrie, piața a mai revenit. Volumele au început să crească din nou, în comparație cu anul trecut. Să vedem ce va urma acum, și ce impact va avea acest al doilea semi-lockdown”, a mai adăugat Bogdan Alecu.