„Istoria și misterul” celui mai popular mijloc de transport cunoscut vreodată de omenire

Un tanar se plimba cu bicicleta la apus pe malul Lacului Morii din Bucuresti, joi, 9 aprilie 2020. Incepand cu data de 28 martie, pana la ridicarea starii de urgenta, au fost inchise toate parcurile din Bucuresti, pentru a preveni raspandirea epidemiei de coronavirus. ANDREEA ALEXANDRU / MEDIAFAX FOTO

Bicicleta este cea mai subestimată invenție a omenirii, susține scriitorul Jody Rosen, în cartea sa „Two Wheels Good”, potrivit The Economist.

În 1896, unul dintre cele mai influente ziare ale lui Joseph Pulitzer, The World, a relatat o poveste clasică de tabloid despre un cămin distrus. „Henry Cleating și soția sa au trăit cândva fericiți împreună… dar acum au ajuns la tribunalul de divorț”, transmitea ziarul, „și totul din cauza bicicletei”.

Cleating era supărat pentru că soția sa „făcea plimbări lungi cu bicicleta și își neglija îndatoririle casnice”. În cele din urmă, după ce ea s-a întors de la o plimbare deosebit de lungă, soțul ei „a luat un topor și a transformat bicicleta într-o încrengătură de spițe îndoite, anvelope înțepenite și tuburi distruse”, punând capăt căsniciei.

Acest fragment provine dintr-o colecție de decupaje de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea adunate de Jody Rosen, un jurnalist din New York, pentru noua sa carte despre bicicletă.

Prin titlu, Rosen promite să dezvăluie „istoria și misterul” celui mai popular mijloc de transport cunoscut vreodată de omenire, cu excepția propriilor picioare. Căci asta este bicicleta.

Numai în China se fabrică în fiecare an mai multe biciclete decât se fabrică automobile în întreaga lume. La nivel mondial, aproape jumătate dintre gospodării dețin o bicicletă, mult mai multe decât au o mașină.

Bicicleta nu se bucură de popularitatea altor invenții

Cu toate acestea, deși fiecare student la economie știe cum Henry Ford a adus automobilul la mase și cum această dezvoltare a schimbat societatea, mult mai puțini sunt cei care realizează cât de importantă a fost transformarea bicicletei. La sfârșitul epocii victoriene, de exemplu, aceasta le-a permis femeilor tinere să se deplaseze singure, permițând o epocă de eliberare sexuală cu mult înainte de apariția pilulei.

După cum povestește autorul cărții, bicicletele au transformat și războiul. În timpul războiului boer, cercetașii afrikaner au fost pionierii folosirii lor în atacurile de tip „lovește și fugi” împotriva britanicilor; 70 de ani mai târziu, Viet Cong s-a bazat pe ele pentru a transporta provizii prin junglă pentru a învinge America. În Piața Tiananmen din 1989, protestatarii au purtat bannere pe biciclete. Ca răspuns, guvernul comunist chinez a strivit sute de roți sub șenilele tancurilor.

Poate că șoferii care se înghesuie pe șosele nu-și dau seama, dar și ei datorează bicicliștilor mijlocul lor preferat de deplasare. Anvelopele de cauciuc umflate cu aer au fost inventate inițial pentru a fi folosite de biciclete, nu de mașini.

Prima mașină a lui Ford a fost numită „cvadriciclu”, iar Liga celor cu roți americani a fost cea care a făcut presiuni pentru prima rețea națională de drumuri din țara lor. Cartea domnului Rosen cuprinde toată această istorie, precum și subiecte mai de nișă, cum ar fi regele ciclismului din Nepal, fetișistii ciclismului porno din Portland, Oregon, și Danny MacAskill, un ciclist scoțian de geniu care face cascadorii.

Exit mobile version