• Megaorașele moderne (definite ca fiind locuri cu cel puțin 10 milioane de locuitori) sunt cele mai mari așezări umane din istorie și cresc în fiecare zi.
  • Mai multe mașini vor însemna mai multe ambuteiaje și mai multe daune pentru oameni, planetă și viața urbană. Din fericire, este perfect fezabil ca aceste locuri să redevină regate ale bicicletelor.
  • Bicicleta este o soluție pentru multe probleme, iar orașele inteligente o vor exploata.

Într-o fotografie impresionantă din Shanghai, realizată în 1991, grupuri de navetiști pe bicicletă trec pe un pod. Singurele vehicule motorizate care pot fi văzute sunt două autobuze. Aceasta era China în anii 1990: un „regat al bicicletelor” în care 670 de milioane de oameni dețineau biciclete de împingere.

Astăzi, China este regatul autostrăzilor cu opt benzi. Majoritatea megaorașelor cu venituri mici și medii din întreaga lume au renunțat la bicicletă. Dar acum trebuie să o recupereze, scrie Financial Times.

Megaorașele moderne (definite ca fiind locuri cu cel puțin 10 milioane de locuitori) sunt cele mai mari așezări umane din istorie și cresc în fiecare zi.

Recomandări

BLINKEN, AVERTISMENT CĂTRE CHINA
O NUNTĂ CU PERIPEȚII
AI LIBER LA TREN
400 DE CADAVRE, GĂSITE ÎN GAZA
JOE BIDEN, DECLARAȚIE ȘOCANTĂ
SPOVEDANIE CU A.I.

Potrivit Organizației Națiunilor Unite, în 1990 existau zece megaorașe în lume, în 2018 erau 33, iar până în 2030 vor fi 43 de megaorașe. Mai mult de o treime din creșterea lor demografică va avea loc în India, China și Nigeria.

Mai multe mașini vor însemna mai multe ambuteiaje și mai multe daune pentru oameni, planetă și viața urbană. Din fericire, este perfect fezabil ca aceste locuri să redevină regate ale bicicletelor.

Bibicletele cresc mobilitatea în orașe

Deocamdată, megaorașele mai sărace tind să fie proiectate pentru oamenii bogați care își permit mașini – ceea ce în India înseamnă o gospodărie din 12. Adesea, primarii pot găsi bani pentru autostrăzi, dar nu și pentru piste de biciclete sau chiar pentru trotuare.

În țările cu venituri mai mici, bicicletele tind să fie stigmatizate ca vehicule ale oamenilor săraci, în timp ce în orașele bogate sunt stigmatizate ca jucării pentru hipsteri. Mulți oameni din megaorașele mai sărace visează să trăiască în Los Angeles și să dețină un SUV. Deocamdată, însă, ei pot petrece ore întregi pe zi blocați în simboluri de statut nemișcate, care uneori costă o treime din venitul lor, mai ales în contextul creșterii prețurilor la benzină.

Cu cât mai multe mașini, cu atât mai puțină mobilitate. În Istanbul, cel mai aglomerat oraș din lume, conform furnizorului de navigație prin satelit TomTom, o persoană a pierdut în medie 142 de ore pe an în trafic, în timp ce Moscova, Bogota, Mumbai și Delhi au depășit 100 de ore. Autostrada Mombasa-Nairobi din Kenya a găzduit cândva un ambuteiaj de trei zile.

O soluție mai bună și pentru mediu

Apoi, mai sunt emisiile de carbon, cele 1,3 milioane de persoane ucise în fiecare an în accidente de circulație și cele aproximativ 4,2 milioane de persoane care mor prematur din cauza poluării aerului exterior, majoritatea în țările sărace.

Pentru comparație, numărul anual combinat de decese la nivel mondial cauzate de omucideri și conflicte armate este de aproximativ o jumătate de milion. Adăugați numărul teribil de oameni din orașele cu mașini care vor muri prematur pentru că nu fac aproape deloc mișcare: se estimează că 77 de milioane de indieni sunt diabetici, iar cei mai mulți dintre ei nu știu acest lucru. Mașinile sunt criminali în serie.

Megaorașele mai sărace care încearcă să elimine mașinile rareori își permit trenuri de metrou. Proiectul Crossrail din Londra, propus pentru prima dată în 1974 și aprobat în 1990, o simplă anexă la metroul existent, a fost deschis în cele din urmă la un cost de 19 miliarde de lire sterline.

Parisul cheltuiește și mai mult pentru extinderea metroului său. Ar fi mai ieftin să se ofere gratuit o bicicletă electrică fiecărui navetist.

Bicicleta este o soluție pentru multe probleme, iar orașele inteligente o vor exploata.