- Lanțul japonez Yotteba a renunțat la „serviciul de palme” după o plângere pentru accidentare.
- Serviciul costa 500 de yeni și era promovat ca metodă de „trezire” după masă
- Practici similare din alte localuri japoneze au fost și ele abandonate.
Un lanț japonez de restaurante a renunțat la controversatul „serviciu de palme” după o plângere din partea unui client privind o accidentare și temeri legate de impactul asupra reputației, scrie The Independent.
Lanțul Yotteba, cunoscut pentru berea accesibilă și aripioarele de pui, oferea anterior clienților posibilitatea de a primi o palmă peste față, cunoscută local drept binta, din partea unei chelnerițe, pentru suma de 500 de yeni (aproximativ 2,70 lire sterline). Pentru încă 100 de yeni (0,50 lire), clienții puteau alege chiar angajata care să livreze lovitura.
Serviciul, introdus ca un element de divertisment post-masă pentru „trezirea” clienților, părea popular în anumite cercuri. Pe rețelele sociale circulau videoclipuri cu spectatori amuzați care aplaudau clienții ce primeau palma. Totuși, o reclamație legată de o accidentare a fost factorul decisiv pentru întreruperea acestei practici.
Un purtător de cuvânt al companiei Project M, care operează lanțul Yotteba în toată Japonia, a explicat decizia: „Am oferit acest serviciu timp de peste doi ani, dar nu credeam că este foarte popular. În plus, pe măsură ce lanțul nostru crește, dorim să schimbăm imaginea brandului”.
Reprezentantul a confirmat pentru South China Morning Post că serviciul de palme a fost încheiat acum două luni, după incidentul legat de accidentare, dar nu a oferit alte detalii.
Deși Yotteba a renunțat oficial la această practică, nu este primul caz de acest gen în Japonia. Un alt lanț, Shachihoko-ya din Nagoya, a câștigat notorietate în 2012 cu serviciul său „Palmă de la Doamnele din Nagoya”, unde clienții plăteau 300 de yeni (aproximativ 1,53 lire sterline) pentru o palmă administrată de o chelneriță îmbrăcată în kimono. Pentru 500 de yeni (2,70 lire), puteau selecta o angajată anume.
Videoclipurile cu acest serviciu ciudat au reapărut recent pe rețelele sociale, atrăgând mii de vizualizări și comentarii amuzante. Unele imagini surprindeau clienții mulțumind chelnerițelor după palmă, altele accentuând farmecul excentric al restaurantelor.
Ca urmare a atenției virale, Shachihoko-ya a emis o declarație pe rețeaua X, precizând că serviciul a fost întrerupt de ani de zile: „Shachihoko-ya nu mai oferă palme. Ne bucurăm de interesul generat, dar nu putem primi vizite cu intenția de a primi palme.”
Termenul binta își are originile în regiunea Kagoshima din sudul Japoniei, unde în dialectul local însemna inițial „cap”. În perioada Meiji (1868-1912), a devenit asociat cu palmele, deoarece polițiștii obișnuiau să pedepsească infractorii cu lovituri peste cap.
Deși a avut o istorie controversată și o reapariție neașteptată, era serviciilor de „palme” din izakaya-urile japoneze pare să fi ajuns la un sfârșit brusc.