• Acestea fac parte dintr-un model de reclame de pe Facebook care fac afirmații înșelătoare sau false despre sănătate, care vizează pacienții cu cancer.
  • Anunțurile înșelătoare pot rămâne necontestate timp de luni și chiar ani de zile.
  • Alte reclame au îndreptat utilizatorii către tratamente foarte scumpe cu rezultate îndoielnice.

Clinicile care oferă tratamente nedovedite pentru cancer au în continuare dreptul de a-și face publicitate, în ciuda eforturilor declarate ale companiei Facebook de a controla dezinformarea medicală, scrie TechnologyReview.

Anunțul se citește ca o ofertă de salvare: „Cancerul ucide mulți oameni. Dar există speranță în Apatone, un amestec brevetat pe bază de vitamina C, care „Ucide cancerul””. Substanța, un tratament nedovedit care nu este aprobat de FDA, nu este disponibilă în Statele Unite sau Europa. Dacă vreți Apatone, sugerează reclama, trebuie să vă deplasați la o clinică din Mexic.

Dacă sunteți pe Facebook sau pe Instagram și Meta a stabilit că ați putea fi interesat de tratamentele împotriva cancerului, este posibil să fi văzut acest anunț sau unul dintre cele aproximativ 20 de alte anunțuri difuzate recent de spitalul CHIPSA din Mexic, toate acestea fiind listate public în Biblioteca de anunțuri a Meta.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

Acestea fac parte dintr-un model de reclame de pe Facebook care fac afirmații înșelătoare sau false despre sănătate, care vizează pacienții cu cancer.

Meta abundă de anunțuri dubioase

Dovezile provenite de la utilizatorii Facebook și Instagram, de la cercetătorii din domeniul medical și de la propria bibliotecă de anunțuri sugerează că Meta abundă în anunțuri care conțin afirmații senzaționale despre sănătate, de pe urma cărora compania obține profituri directe.

Anunțurile înșelătoare pot rămâne necontestate timp de luni și chiar ani de zile. Unele dintre anunțurile analizate de MIT Technology Review promovau tratamente care s-au dovedit a provoca daune fizice acute în unele cazuri. Alte reclame au îndreptat utilizatorii către tratamente foarte scumpe cu rezultate îndoielnice.

CHIPSA, care înseamnă Centro Hospitalario Internacional del Pacifico, S.A., a fost fondat în 1979 și se prezintă ca un spital comunitar care oferă tratamente integrative pentru cancer. Pe Facebook, instituția se descrie ca fiind la „vârful de lance” al cercetării în domeniul cancerului. Dar terapia bazată pe dieta fundamentală a spitalului, numită Protocolul Gerson, este „un nonsens”, spune David Gorski, oncolog chirurg la Wayne State University din Michigan și editorul-șef al site-ului Science-Based Medicine. Dezvoltat de un medic german în anii 1920 pentru a trata migrenele, regimul constă într-o dietă specială și proceduri frecvente de „detoxifiere”. Acesta a fost discreditat timp de decenii în comunitatea medicală.
CHIPSA nu a răspuns la solicitările repetate de comentarii prin telefon și e-mail.

Facebook se luptă cu informațiile false

În ultimii ani, Facebook și-a intensificat drastic eforturile pentru a opri răspândirea afirmațiilor senzaționale și false despre sănătate. După o serie de focare locale de rujeolă în SUA în 2019, a anunțat că va începe să trateze afirmațiile înșelătoare privind sănătatea ca pe un spam, reducând accesul acestora în fluxurile de știri și limitând vizibilitatea grupurilor private de Facebook care promovează tratamente dubioase. Când a început pandemia de COVID-19, compania a depus eforturi mai ample pentru a elimina sau limita astfel de afirmații, pe măsură ce conspirațiile despre virus, măști și vaccinuri se răspândeau pe platforma sa.

Meta analizează noile anunțuri printr-un proces în mare parte automatizat înainte ca acestea să intre în funcțiune. Compania a precizat că anunțurile și postările de pe pagina de Facebook și de pe contul de Instagram al CHIPSA sunt eligibile pentru a fi marcate și verificate de către verificatori de fapte terțe. Dacă o companie încalcă în mod repetat politicile sale, Meta spune că va suspenda temporar capacitatea companiei de a plasa anunțuri.