Ce face medicul de familie când un pacient îl anunţă că se simte tot mai rău, iar numărul infecționistului nu îl găsește

  • Carmen Dorobăţ spune că pacienţii care ajung la spital vin cu forme severe 
  • Medicul face un apel către bolnavi şi le spune să transmită medicului de familie orice schimbare 
  • Tot Dorobăţ le transmite medicilor de familie că pot vorbi oricând cu un infecţionist 
  • Mihaela Năstasă are 39 de pacienţi infectaţi cu SARS COV2 în lista sa 
  • Dacă starea unuia se agravează, sună la 112, numărul infecţionistului nu îl găseşte 

Avem spitalele pline, dar ce facem cu cei care sunt acasă, în izolare? Carmen Dorobăţ, managerul Spitalului de Boli Infecţioase din Iaşi, îţi spune că a observat că bolnavii ajung târziu la spital.

Vina ar putea fi chiar a pacienţilor, care nu spun medicilor de familie dacă au simptome noi. Vizite la domiciliu nu se fac, aşa că legătura rămâne prin telefon.

Carmen Dorobăţ, managerul Spitalului de Boli Infecţioase Iaşi: „Aş vrea să subliniez că am vrea o implicare mai activă a medicului de familie în ceea ce priveşte sfatul pacientului, să se adreseze medicului de familie sau medicului infecţionist imediat ce simte că are ceva în neregulă în starea lui de sănătate. Medicul de familie, în orice moment, are numărul de telefon al unui infecţionist care răspunde la telefon la camera de gardă a spitalului de boli infecţioase din iaşi.

În teorie, totul sună frumos. Dacă are nevoie de ajutor, medicul de familie discută cu un infecţionist şi decid împreună ce să facă cu bolnavul. Întrebarea este: există vreun infecționist care să răspundă acestor solicitări?

Mihaela Năstasă, medic de familie: „Ştiţi să fie un număr de telefon la care puteţi suna? Eu personal nu. Ar fi minunat dacă pe site-ul spitalului de boli infecţioase ar exista un număr telefon sau al medicului de gardă din ziua respectivă ca să nu începem să sunăm aşa ca năucii. Eu momentan am 39 de pacienţi COVID pozitiv, izolaţi la domiciliu, cu care discut în fiecare zi la telefon, cu toţi 39.“

Am căutat împreună numărul la care ar putea să sune, chiar pe site-ul spitalului de boli infecţioase. „La contact e formularul clasic… Da! Nume, prenume, telefon, etc… Există un telefon fix, cu interior 121 pentru internări şi 120 pentru eliberări documente.“

Pe site-ul DSP Iaşi sunt doar numerele call centerului pentru pacienţi. Tot acolo este şi lista de gărzi, pentru fiecare spital în parte, însă nici în programarea gărzilor pentru spitalul de boli infecţioase nu apare vreun număr. Singura soluţie rămâne sunatul pe fix, în triaj.

Mihaela Năstasă, medic de familie: „În afară de noi, în triajul spitalului sună bănuiesc o multitudine de pacienţi. Ar fi minunat dacă am avea un număr de telefon asignat către un coleg infecţionist cu care să putem discuta.“

Ce face un medic de familie, atunci când, un pacient îl anunţă că se simte din ce în ce mai rău. Ce soluţii are?

Ilinca Nazarie, corespondent Aleph News: „Singura variantă e să sune la 112 şi să solicite ajutor de la SAJ sau SMURD, ca în funcţie de cât de grav e pacientul va fi încadrat la verde, galben şi roșu. Cel mai bine ar fi să avem în casă un pulsoximetru ca să le dăm date clare medicilor. Acesta ne arată saturaţia de oxigen din sânge și medicul de la coordonare din dispecerat poate decide ce fel de urgență suntem. Nu uităm nici că ambulanțele sau Smurdul sunt supraaglomerate și că abia fac față cazurilor. Poate medicul de familie are noroc şi are un prieten infecționist pe care îl sună și îl întreabă ce să facă.“