FOTO. O nouă posibilă reacție adversă la vaccinul anti-COVID Pfizer, descoperită în Israel: pacienții au dezvoltat o erupție roșie dureroasă

Sursa foto: Profimedia
  • Studiu: Pacienții cu boli autoimune sunt mai predispuși să dezvolte reacții adverse după vaccinarea anti-COVID.
  • Cercetătorii recomandă ca pacienții cu AIIRD să fie vaccinați împotriva zosterului înainte de a primi vaccinul COVID-19.

Zona Zoster ar putea fi un nou efect secundar rar al vaccinului anti-COVID de la Pfizer-BioNTech, susține un nou studiu.

Potrivit Daily Mail, cercetătorii din Israel au descoperit că persoanele cu anumite boli autoimune au mai multe șanse de a dezvolta erupții cutanate după administrarea vaccinului împotriva coronavirusului. Mai mult, starea pielii a fost de cinci ori mai afectată după prima doză decât după a doua, mai arată studiul.

Echipa de la Tel Aviv Sourasky Medical Center și Carmel Medical Center din Haifa spune că descoperirile ar trebui să servească drept avertisment pentru medici și să fie atenți la simptomele mai puțin frecvente la pacienții cu boli autoimune.

„Nu putem spune că vaccinul este cauza erupțiilor”, a declarat cercetătorul dr. Victoria Furer, reumatolog la Centrul Medical Sourasky din Tel Aviv.

„Putem spune că ar putea fi un factor declanșator la unii pacienți”, adaugă ea.

În cadrul studiului, echipa de cercetători a studiat 590 de pacienți imunizați cu Pfizer – 491 dintre ei au fost diagnosticați cu boli reumatice inflamatorii autoimune: Aproximativ 1,2% din acest grup au dezvoltat Zona Zoster.

Bolile reumatice inflamatorii autoimune (AIIRD) determină sistemul imunitar să atace oasele, articulațiile, mușchii sau organele unei persoane. Acestea includ afecțiuni precum artrita reumatoidă, scleroza sistemică și boala mixtă a țesutului conjunctiv. Prin urmare, cercetătorii recomandă ca pacienții cu AIIRD să fie vaccinați împotriva zosterului înainte de a primi vaccinul COVID-19.