• Anvelopele mașinilor contribuie la un întreit dezastru: nivelarea pădurilor tropicale, poluarea oceanelor și deteriorarea plămânilor umani.
  • Industria auto globală consumă în fiecare an aproximativ 2,84 miliarde de noi anvelope, cea mai mare producție de cauciuc provenind din sud-estul Asiei.
  • Pădurile din Sumatra sunt distruse, pentru a fi înlocuite cu vaste plantații pentru cauciuc, iar defrișările determină pierderea habitatului și dispariția urangutanilor de Sumatra.

S-ar putea ca mulți să nu ne fi imaginat asta, dar producerea anvelopelor noii noastre mașini electrice contribuie la dispariția urangutanilor, scrie The Independent.

La fel, atunci când conducem, mai mult ca sigur nu ne gândim că roțile berlinei noastre diesel crește volumul microplasticelor din oceane. S-ar putea să nu fim conștienți nici de efectele nocive ale microplasticelor din anvelope asupra dezvoltării pulmonare a copiilor.

Din păcate, anvelopele oricărei mașini, mai vechi sau mai recente, electrice sau pe bază de combustibil fosil, contribuie la un întreit dezastru: nivelarea pădurilor tropicale, poluarea oceanelor și deteriorarea plămânilor umani. Acest lucru se datorează faptului că anvelopele sunt un amestec complex de cauciuc natural și sintetic și o serie de aditivi chimici. Procentul de cauciuc natural din anvelope variază între 15 și 30%, iar pentru producția de anvelope se consumă aproximativ 70% din producția globală de cauciuc natural.

Recomandări

LEGEA MARȚIALĂ ÎN COREEA DE SUD
TRUMP, FASCINAT DE PUTERE
CUM TE VEDE OCCIDENTUL?
CINE GUVERNEAZĂ ROMÂNIA?
TRUMP AVERTIZEAZĂ HAMAS
DESCHIZI MAȘINA CU CEASUL

Industria auto globală consumă în fiecare an aproximativ 2,84 miliarde de noi anvelope. Cauciucul natural provine din arborele de cauciuc (hevea brasiliensis), se dezvoltă bine în climatul tropical și cea mai mare producție provine din sud-estul Asiei.

Plantațiile de cauciuc, care produc anual o uimitoare cantitate de 13,6 milioane de tone de cauciuc, acoperă aproximativ 12 milioane de hectare – aproape jumătate din suprafața României.

Defrișările din ultimul secol au redus cu 60% numărul urangutanilor din Sumatra

Ritmul distrugerii pădurilor tropicale prețioase din Cambodgia, Thailanda, Myanmar, Indonezia și Congo crește din ce în ce mai mult, amenințând unele dintre cele mai bogate diversități de populații de mamifere rămase pe pământ, defrișările fiind una dintre principalele cauze ale distrugerii climatului, potrivit ONU. Unul dintre animalele a căror viață este în mod direct amenințată de defrișare este urangutanul din Sumatra.

În 1900, pe insulă existau 85.000 de urangutani de Sumatra, iar țara avea 3.200.000 de locuitori, iar astăzi, când populația țării este de 58.000.000 de oameni, în Sumatra există mai puțin de 15.000 de urangutani.

Cea mai mare amenințare la adresa urangutanilor este pierderea habitatului. Pădurile din Sumatra sunt distruse, pentru a fi înlocuite cu vaste plantații pentru cauciuc și pentru uleiul de palmier, care deservesc piețele de mărfuri din întreaga lume.

Urangutanii sunt frugivori și își trăiesc aproape toată viața în copaci. Femelele nasc doar o dată la opt sau nouă ani, puii atingând vârsta adultă la vârsta de 16 ani. Cu dispariția fiecărei femele din cauza braconierilor sau a incendiilor supraviețuirea acestei specii este din ce în ce mai periclitată.

Pericolele pe care le prezintă componentele anvelopelor asupra mediului natural și a sănătății omului

De ce nu înlocuim deci cauciucul natural cu cauciucul sintetic? Anvelopele conțin deja și cauciuc sintetic și o serie de alte substanțe chimice, ftalați, sulfenamide, tiazoli, ditiocarbamați, fenilendiamine și metale grele.

Acestea afectează și mediul natural și sănătatea omului. Pe măsură ce anvelopele se uzează, părțile rezultate nu dispar pur și simplu. Unele particule ale anvelopelor sunt luate de aer și poluarea aerului se știe că reprezintă un risc major pentru sănătate.

Dar majoritatea acestor părți se așază înapoi pe suprafața drumului, de unde sunt duse de ploaie în canalele de scurgere și de acolo ajung în râuri și oceane. S-a constatat că acestea reprezintă aproximativ 10% din toate materialele plastice toxice din oceane.

Oamenii de știință au identificat modul în care acestea ajung în lanțul alimentar, concentrându-se în carnea peștilor mai mari și astfel intrând în dieta umană. O echipă de cercetători din Washington a descoperit că un singur aditiv chimic din anvelope, care ajunge în râurile din zonă, cauzează moartea pe scară largă a somonilor.

Ce putem face?

Cea ce putem face, fiecare, în mod concret și eficient, este să ne creăm un stil de viață în care mașina să lipsească cât mai mult posibil.

Cantitatea de cauciuc natural produs anual s-a dublat începând cu anul 2000. Continuarea în acest ritm ar însemna eliminarea restului de pădure tropicală din regiunile de creștere a cauciucului și, odată cu acestea, a ultimelor habitate ale urangutanilor.

Ceea ce este valabil aproape întotdeauna în privința consumului etic, se aplică și în acest caz: cea mai ecologică anvelopă este anvelopa necumpărată …