• O nouă analiză a imaginilor radar obținute în urmă cu mai bine de trei decenii a adus noi dovezi care indică faptul că Venus, este în prezent activă din punct de vedere vulcanic.
  • Venus este acoperită de cratere, vulcani, munți și câmpii de lavă.
  • Noile descoperiri sugerează că pe Venus au loc erupții cam la fiecare câteva luni, asemănătoare cu unele erupții vulcanice de pe Pământ.

O nouă analiză a imaginilor radar obținute în urmă cu mai bine de trei decenii a adus noi dovezi care indică faptul că Venus, vecina planetei vecine a Pământului, este în prezent activă din punct de vedere vulcanic – o lume dinamică, cu erupții și curgeri de lavă.

Cercetătorii au declarat miercuri că imaginile radar obținute de nava spațială Magellan a NASA au arătat că o gură de aerisire vulcanică cu o lățime de aproximativ 1,6 km de pe suprafața venusiană s-a extins și și-a schimbat forma pe parcursul a opt luni, în 1991. Gura de aerisire este situată pe Maat Mons, care, cu o înălțime de aproximativ 9 km, este cel mai înalt vulcan al planetei și al doilea cel mai înalt munte.

O imagine din februarie 1991 a arătat gura de aerisire ca o formațiune circulară care acoperă aproximativ 2,6 km pătrați. O imagine din octombrie 1991 a arătat gura de aerisire cu o formă neregulată care acoperă aproximativ 3,9 km pătrați.

EMANUEL PÂRVU AJUNGE LA CANNES
S-A RUPT COALIȚIA LA BUCUREȘTI
DRULĂ PROPUNE MĂRIREA NOTELOR LA BAC
TÎLVAR VREA OBUZIERE DIN COREEA DE SUD
AVOCATUL TODD BLANCHE: „DONALD TRUMP ESTE NEVINOVAT”
XXX FĂRĂ NECUNOSCUTE

Ceea ce putem demonstra în mod definitiv este că o gură de aerisire vulcanică s-a mărit și pare să fi trecut de la o formă conică și cu o adâncime de sute de metri în interiorul său la un interior plat, aproape plin”, a declarat Robert Herrick, profesor de cercetare la Institutul de Geofizică al Universității din Alaska Fairbanks și autor principal al studiului publicat în revista Science.

Interpretarea noastră este că există un nou aflux de magmă într-o cameră aflată sub gura de aerisire, ceea ce duce la formarea unei caldere mai largi și neregulate (o depresiune mare creată atunci când un vulcan erupe și se prăbușește), care are încă un lac de lavă activ în momentul în care este realizată cea de-a doua imagine”, a declarat Herrick.

Ventilul este situat pe partea de nord a unei structuri vulcanice mai mari, chiar lângă vârful principal al Maat Mons.

Deși este posibil ca prăbușirea gurii de ventilație să nu fi fost asociată cu vulcanismul activ, pe Pământ, o prăbușire atât de mare este de obicei asociată cu un fel de mișcare magmatică și, prin urmare, credem că este probabil să fie cazul aici”, a declarat coautorul studiului, Scott Hensley, cercetător științific principal specializat în teledetecție radar la Jet Propulsion Laboratory al NASA din California.

Venus este acoperită de cratere, vulcani, munți și câmpii de lavă. Magellan a imaginat porțiuni din Venus de până la trei ori, pe parcursul a 24 de luni, între 1990 și 1992. Progresele în materie de capacitate de calcul au facilitat analiza acestor date în ultimii ani.

Erupții vulcanice

Noile descoperiri sugerează că pe Venus au loc erupții cam la fiecare câteva luni, asemănătoare cu unele erupții vulcanice de pe Pământ în locuri precum Hawaii, Insulele Canare și Islanda, a declarat Herrick.

Aceasta este cea mai recentă dovadă a faptului că Venus, lipsită de tectonica plăcilor care remodelează treptat suprafața Pământului, nu este o lume geologic inactivă, așa cum o considerau unii oameni de știință. Un alt studiu publicat în 2020 a identificat 37 de structuri vulcanice aparent active în ultimii 2 milioane – 3 milioane de ani. Venus, cu un diametru de aproximativ 12.000 km, este puțin mai mică decât Pământul. Atmosfera sa densă – în principal dioxid de carbon – captează căldura într-un efect de seră scăpat de sub control, ceea ce face din Venus cea mai fierbinte planetă din sistemul solar.

În sistemul nostru solar, Pământul se află în zona locuibilă” din jurul Soarelui – distanța considerată a fi nici prea aproape și nici prea departe de o stea pentru a putea găzdui viața, Venus fiind aproape de limita interioară, iar Marte aproape de marginea exterioară.

Pe măsură ce continuăm să descoperim noi sisteme solare în jurul altor stele, înțelegerea modului în care Venus și Pământul au ajuns să fie atât de diferite acum este importantă pentru a înțelege care sunt condițiile pentru a face o planetă locuibilă”, a declarat Herrick.

„De exemplu, există o mulțime de oameni de știință care cred că Venus ar fi putut fi locuibilă pentru o mare parte din istoria sa, ceea ce ar însemna că conceptul de zonă locuibilă” de o distanță fixă în jurul unei stele este un concept învechit. Poate că distanța este doar un factor care contribuie și există o mulțime de alți factori la fel de importanți”, a adăugat Herrick.