• Se pare că un aliment de bază pentru micul dejun din întreaga lume ar putea fi soluția pentru eliminarea microplasticelor din apă.
  • Cercetătorii de la Princeton au folosit cu succes albușul de ou pentru a crea un material aerogel ușor și poros care poate fi folosit în mai multe moduri.
  • Oamenii de știință din domeniul mediului s-au străduit să găsească modalități de a scăpa planeta de microplastice și de a ne menține curățate căile navigabile.

Se pare că un aliment de bază pentru micul dejun din întreaga lume ar putea fi soluția pentru eliminarea microplasticelor din apă. Cercetătorii de la Princeton au folosit cu succes albușul de ou pentru a crea un material aerogel ușor și poros care poate fi folosit în mai multe moduri, inclusiv pentru filtrarea apei, stocarea energiei și a sunetului, precum și pentru izolare.

În ultimii ani, microplasticele au ajuns în prim-plan ca o problemă masivă de mediu care face ravagii în ecosistemele chiar și în cele mai îndepărtate zone ale planetei. Cercetări anterioare din Japonia estimează că în lume există un număr uimitor de 25,3 milioane de tone de deșeuri de plastic care aruncă deșeuri în ocean – acesta este doar vârful icebergului! Cantități mari de plastic oceanic se află probabil pe fundul mării, greu de detectat cu echipamentele de scufundare actuale. În plus, există probabil alte 540 de milioane de tone de deșeuri de plastic prost gestionate – aproximativ 10% din totalul plasticului la nivel mondial – prinse pe uscat.

De fapt, având în vedere că plasticul nu se poate descompune, cercetătorii din acest studiu sugerează că o jumătate de miliard de tone de plastic gestionat greșit va supraviețui, probabil, perioadei de timp pe care oamenii o mai au pe această planetă. Oamenii de știință din domeniul mediului s-au străduit să găsească modalități de a scăpa planeta de microplastice și de a ne menține curățate căile navigabile.

CINE VA PRELUA ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

Ideea de a folosi ouăle în acest ultim experiment a fost lansată inițial de autorul studiului, Craig Arnold, profesor de inginerie mecanică și aerospațială la Princeton. El s-a gândit inițial că pâinea amestecată cu carbon ar putea produce structura necesară. După o mulțime de încercări și erori cu diferite rețete de pâine, Arnold și echipa sa au început să elimine pur și simplu ingredientele până când au rămas doar cu albușuri de ou.

Am început cu un sistem mai complex”, explică Arnold într-o declarație, și am continuat să reducem, reducem, reducem, reducem, până când am ajuns la esența lui. Erau proteinele din albușurile de ou care duceau la structurile de care aveam nevoie”. Albușul de ou este alcătuit aproape în întregime din albumină (proteine). După ce sunt liofilizate și încălzite la 900 de grade Celsius în mediu anaerob, ele generează o structură de fire fibroase de carbon și străzi de grafenă. Autorii acestui studiu au constatat că această structură are capacitatea de a elimina atât sarea, cât și microplasticele din apa de mare în mod remarcabil, făcând acest lucru cu o eficiență de 98% și, respectiv, 99%.

Această descoperire este una surprinzătoare, dar binevenită în rândul oamenilor de știință și al cercetătorilor. Experimentele au fost realizate cu ouă obișnuite din magazine, ceea ce înseamnă că lucrările viitoare pot fi realizate într-un mod eficient din punct de vedere al costurilor. Singura problemă cu acest lucru este că ar exista o cerere atât de mare de ouă încât ar putea eventual să depășească industria alimentară.

Arnold remarcă faptul că și alte proteine au funcționat, așa că ar putea fi posibilă utilizarea acestora pentru a nu solicita atât de mult piața. O preocupare și mai mare este purificarea apei. Cercetătorii analizează acum cum să îmbunătățească procesul de fabricare, astfel încât această tehnologie să poată fi utilizată la scară largă. Odată ce acest aspect va fi abordat, utilizarea acestor structuri va funcționa fără probleme ca o metodă eficientă, eficientă din punct de vedere energetic și rentabilă.

Cărbunele activ este unul dintre cele mai ieftine materiale folosite pentru purificarea apei. Am comparat rezultatele noastre cu cele obținute cu cărbunele activ, iar acesta este mult mai bun”, explică Sehmus Ozden, primul autor al lucrării.

Echipa de cercetători continuă acum să investigheze și alte posibile aplicații pentru acest material în afară de purificarea apei, cum ar fi izolarea și stocarea energiei. Descoperirile sunt publicate în revista Materials Today.