• Pe măsură ce gheața marină dispare, Groenlanda se topește și incendiile de pădure pârjolesc cele mai nordice păduri ale planetei, noi cercetări confirmă ceea ce oamenii de știință au semnalat: în ultimele decenii, Arctica s-a încălzit mult mai repede decât restul lumii.
  • Fenomenul, numit amplificare arctică, este cauzat de emisiile care captează căldura în urma arderii combustibililor fosili.
  • Ritmul de creștere a temperaturii în jurul Polului Nord în ultimele decenii a fost de patru ori mai mare decât în restul planetei, au constatat cercetătorii de la Institutul meteorologic finlandez într-un studiu publicat joi.

O altă problemă: modelele climatice, pe care oamenii de știință le-au folosit pentru a prezice schimbările pe termen lung, nu surprind această rată ridicată de încălzire, a declarat pentru CNN autorul principal și cercetător Mika Rantanen, care a fost o parte din motivația acestui studiu. Acest lucru este îngrijorător, deoarece dacă modelele nu pot recrea ceea ce se întâmplă în prezent, oamenii de știință nu pot avea încredere în predicțiile lor pe termen lung.

Din cauza acestei discrepanțe, am decis că acest lucru trebuie corectat”, a spus Rantenen. Acest lucru trebuie să fie actualizat”.

Studiul, publicat în revista Communications Earth and Environment, a analizat tendințele temperaturii în Cercul Arctic între 1979 și 2021 – era modernă a datelor din satelit. Ei au constatat că rata de încălzire este deosebit de mare în regiunea eurasiatică a Arcticii, în special în Marea Barents, care s-a încălzit de șapte ori mai repede decât media globală.

Datele recente au arătat că temperatura medie anuală în regiunea Barents a urcat cu până la 2,7 grade Celsius în fiecare deceniu în ultimii 20-40 de ani, ceea ce face ca Marea Barents și insulele sale să fie locul de pe planetă care se încălzește cel mai rapid.

Schimbările climatice au declanșat o pierdere rapidă a gheții marine în regiunea arctică, ceea ce, la rândul său, a amplificat încălzirea globală. Gheața de mare de culoare albă și strălucitoare reflectă energia solară în spațiu, dar atunci când se topește, oceanul întunecat absoarbe această căldură.

John Walsh, cercetător-șef la Centrul Internațional de Cercetare Arctică din cadrul Universității din Alaska Fairbanks, a declarat că intervalul de timp al studiului s-a concentrat cu adevărat asupra fenomenului de amplificare a Arcticii, care a fost mai semnificativ în ultimele decenii decât la începutul și mijlocul anilor 1900.

Amplificarea arctică este inconfundabilă”, a declarat Walsh, care nu este implicat în studiu. „Este mai mult decât un factor de unu, este un factor de mai mulți – fie că este de doi, trei sau patru și cred că asta nu schimbă faptul că Arctica se încălzește mai repede decât restul lumii”.

Raportul anual de anul trecut privind Arctica, publicat de Administrația Națională Oceanică și Atmosferică a constatat că regiunea arctică se încălzește mai repede decât restul Pământului și pierde rapid stratul de gheață transformând peisajul înghețat obișnuit într-unul mai verde și mai brun decât era cu aproximativ un deceniu în urmă.

Toate aceste constatări reflectă, de asemenea cel mai recent raport al ONU privind stadiul actual al științei cu privire la criza climatică, care a constatat că regiunea arctică va continua să se încălzească mai repede decât restul planetei atât timp cât oamenii vor continua să ardă combustibili fosili și să elibereze gaze cu efect de seră în atmosferă.

„Arctica este într-adevăr mai sensibilă la încălzirea globală decât se credea până acum”, a declarat Rantanen. „Doar timpul ne va spune acest lucru. Să vedem cum va evolua acest lucru în viitor”.