• Epoca dinaintea nașterii primelor stele a fost denumită Zorii Cosmici.
  • Luna trecută, în alte date a fost descoperită o altă galaxie la un moment situat la 300 de milioane de ani după Big Bang.
  • Primul miliard de ani după Big Bang prezintă un interes pentru cosmologi.

Astronomii care utilizează noul telescop spațial James Webb au anunțat descoperirea a ceea ce pare a fi cea mai îndepărtată galaxie de până acum. În aprilie, astronomii au anunțat observarea unei galaxii într-un moment de timp la doar 330 de milioane de ani după Big Bang. Luna trecută, în alte date a fost descoperită o altă galaxie la un moment situat la 300 de milioane de ani după Big Bang.

Noul deținător al recordului, însă, este uluitor. Descoperit în întunericul Universului timpuriu, acesta reprezintă un moment la doar 235 de milioane de ani după Big Bang, adică o clipită cosmică, în contextul vârstei de 13,8 miliarde de ani a Universului.

Descoperirea galaxiei candidate, numită CEERS-93316, marchează începutul a unei noi ere. Webb este gata să deschidă larg Universul timpuriu, oferindu-ne o perspectivă fără precedent asupra zonelor întunecate și misterioase de la începutul a tot ceea ce există.

OFICIAL, AVEM O NOUĂ STAȚIUNE
SCANDAL CU SÂNGE INFECTAT ÎN UK
APPLE ADUCE UN NOU MAGAZIN DE APLICAȚII
CE „MIAU” FĂCUT...

Primul miliard de ani după Big Bang prezintă un interes pentru cosmologi. Deoarece lumina are nevoie de timp pentru a călători, orice lumină care ajunge la noi din spațiul îndepărtat reprezintă un eveniment îngropat adânc în trecut; astfel, de fapt, lumina este o mașină a timpului pentru zonele îndepărtate ale Universului. Universul timpuriu – foarte timpuriu – este mai dificil: este atât de îndepărtat încât orice lumină care ajunge la noi este foarte, foarte slabă.

Mai mult, expansiunea Universului a transformat chiar și cele mai energetice unde în raze mai slabe, mai apropiate de partea infraroșie a spectrului, ceea ce face ca până și cele mai vizibile obiecte să fie greu de citit. Acest lucru face ca reconstituirile detaliate ale acelei perioade să fie foarte dificile. Ceea ce este cu atât mai păcat, cu cât este o perioadă atât de critică.

Epoca dinaintea nașterii primelor stele a fost denumită Zorii Cosmici. Începută la aproape 250 de milioane de ani după Big Bang, ea a umplut întregul Univers cu un nor opac de atomi de hidrogen. Abia când lumina ultravioletă de la primele stele și galaxii a reionizat hidrogenul încărcat neutru, întregul spectru electromagnetic s-a putut propaga. Datorită acestei epoci de reionizare, la aproximativ un miliard de ani după Big Bang, lumina a putut străluci din nou fără obstacole.

Dacă CEERS-93316 este o galaxie, probabil că nu va purta pentru mult timp ideea de cea mai îndepărtată galaxie din toate timpurile. Chiar dacă CEERS-93316 nu se dovedește a fi o galaxie atât de îndepărtată, sunt șanse mari să nu mai avem mult de așteptat până când Webb va descoperi un obiect care să fie.