• Interiorul Pământului este departe de a fi un loc liniștit.
  • Adânc, sub activitățile noastre de la suprafață, planeta freamătă de activitate, de la tectonica plăcilor la curenții de convecție care circulă prin fluidele magmatice fierbinți aflate mult sub scoarță.
  • Câmpul magnetic al Pământului este subiectul unei mari fascinații pentru oamenii de știință.

Oamenii de știință care studiază datele obținute prin satelit de pe Pământ au identificat ceva în interiorul Pământului pe care nu l-am mai văzut până acum: un nou tip de undă magnetică care se deplasează în jurul suprafeței nucleului planetei noastre, la fiecare șapte ani.

Această descoperire ar putea oferi informații despre modul în care este generat câmpul magnetic al Pământului și ar putea oferi indicii despre istoria și evoluția termică a planetei noastre – adică răcirea treptată a interiorului planetar.

„Geofizicienii au teoretizat de mult timp existența unor astfel de valuri, dar se credea că acestea se produc pe scări de timp mult mai lungi decât a arătat cercetarea noastră”, spune geofizicianul Nicolas Gillet de la Universitatea Grenoble Alpes din Franța.

EMANUEL PÂRVU AJUNGE LA CANNES
S-A RUPT COALIȚIA LA BUCUREȘTI
CUM ÎȚI PĂSTREZI CALMUL LA INTERVIU?
CE MĂNÂNC AZI?
PRINȚUL LOUIS A ÎMPLINIT ȘASE ANI
9/10 ANGAJAȚI SE CRED EXPERȚI IT

„Măsurătorile câmpului magnetic efectuate cu ajutorul unor instrumente bazate pe suprafața Pământului au sugerat că există un fel de acțiune a undelor, dar aveam nevoie de acoperirea globală oferită de măsurătorile din spațiu pentru a dezvălui ce se întâmplă de fapt.

„Am combinat măsurătorile prin satelit de la Swarm, precum și de la misiunea germană Champ și de la misiunea daneză Ørsted, cu un model computerizat al geodinamicii pentru a explica ceea ce au arătat datele de la sol, ceea ce a dus la descoperirea noastră.”

Câmpul magnetic al Pământului este subiectul unei mari fascinații pentru oamenii de știință. Cercetările efectuate până în prezent sugerează că această structură invizibilă formează o „bulă” protectoare în jurul planetei noastre, împiedicând radiațiile dăunătoare să pătrundă în atmosferă și permițând astfel vieții să se dezvolte.

Dar câmpul magnetic nu este static. El fluctuează în intensitate, dimensiune și formă, are caracteristici pe care nu le înțelegem și slăbește treptat în timp.

Motivul pentru care activitatea din interiorul planetei noastre este importantă este acela că de acolo provine câmpul magnetic. Acesta este generat de un dinam – un fluid care se rotește, convectează și conduce electricitatea și care convertește energia cinetică în energie magnetică, învârtind un câmp magnetic în spațiul din jurul planetei.

Acest fluid este în mare parte fierul topit din interiorul nucleului exterior al Pământului.

Sateliții Swarm ai Agenției Spațiale Europene sunt un trio de sonde identice, lansate în 2013 și aflate pe orbita Pământului pentru a studia activitatea din interiorul Pământului – cu un ochi special pe activitatea magnetică și dinamică care iese din nucleu. Tocmai în aceste date, Gillet și echipa sa au descoperit noile valuri fascinante.

Apoi au studiat datele de la alte observatoare terestre și spațiale, colectate între 1999 și 2021, și au descoperit un model.

Aceste valuri, cunoscute sub numele de unde magneto-Coriolis, sunt coloane magnetice uriașe aliniate de-a lungul axei de rotație a Pământului, cele mai puternice la ecuator.

Ele se deplasează în jurul graniței dintre nucleu și manta cu o amplitudine de aproximativ 3 kilometri pe an și se deplasează spre vest cu o rată de până la 1.500 de kilometri pe an.

Existența lor sugerează că ar putea exista și alte unde magneto-Coriolis cu perioade de oscilație diferite, pe care nu le putem detecta până în prezent, din cauza lipsei de date.

„Este probabil ca undele magnetice să fie declanșate de perturbații în profunzimea nucleului fluid al Pământului, posibil legate de coloanele de flotabilitate”, spune Gillet.

„Cercetările noastre sugerează că este posibil să existe și alte astfel de valuri, probabil cu perioade mai lungi – dar descoperirea lor se bazează pe mai multe cercetări.”

Deocamdată, deoarece undele transportă informații despre mediul prin care se deplasează, noua descoperire ar putea fi folosită pentru a cerceta interiorul planetei noastre în moduri noi – inclusiv miezul, care este dificil de studiat, precum și granița nucleu-mantol.