• Profesorul Anderson a capturat sunetele ştiinţifice într-un cadru inspirat de Sunrise (Răsăritul soarelui) de William Lawes, care a fost scris în anii 1600.
  • Telescopul Lovell este acum implicat în studii ale obiectelor cosmice, inclusiv găurile negre supermasive din alte galaxii, despre care nici măcar nu se ştia că există atunci când fizicianul din Manchester Sir Bernard Lovell a proiectat şi construit telescopul gigant.
  • Când a fost finalizat în 1957, acesta a intrat în istorie prin urmărirea cu succes a rachetei care a transportat primul satelit artificial, Sputnik 1.

Cel mai mare radiotelescop din Marea Britanie va transmite un spectacol de sunet şi imagini din spaţiu. Pentru prima dată din 2019, în cadrul festivalului Bluedot, radiotelescopul gigant va fi în centrul atenţiei.

„Vom folosi această antenă ca pe un ecran uriaş de film”, a declarat profesorul Teresa Anderson.

Astrofizicianul şi directorul Jodrell Bank Discovery Centre a explicat: „Vom proiecta pe ea unele dintre cele mai recente date de la Soare şi imagini frumoase ale Lunii”.

Profesoara Anderson şi soţul ei, profesorul de fizică Tim O’Brien de la Universitatea din Manchester, au cofondat festivalul şi au creat o coloană sonoră de acompaniament folosind înregistrări din spaţiu, potrivit BBC.

Spectacolul pe care l-au dezvoltat pentru telescopul Lovell se numeşte Sky’s Eye View.

Privitorii se vor bucura de secvenţe precum:

• suprafaţa şi atmosfera Soarelui, realizate de Solar Dynamics Observatory şi Solar and Heliospheric Observatory
  • imagini ale Pământului, obţinute din datele obţinute de satelitul Blue Marble Next Generation al Nasa
  • imagini ale Lunii din partea apropiată şi îndepărtată

Auzi spațiul

Coloana sonoră cuprinde înregistrări din spaţiu, inclusiv „sonificarea” scanării radiotelescopului propriei noastre galaxii, Calea Lactee.

„Este Calea Lactee în sunet”, a explicat profesorul O’Brien. „Auziţi sunetele braţelor spirale individuale care se ridică şi coboară pe măsură ce telescopul trece pe lângă ele”.

Un ritm percutant a fost creat din înregistrarea unui pulsar, o stea neutronică care se roteşte. „Acestea sunt fasciculele de unde radio în timp ce se rotesc şi clipesc pe cer ca un far cosmic”, a adăugat el.

Când a fost finalizat în 1957, acesta a intrat în istorie prin urmărirea cu succes a rachetei care a transportat primul satelit artificial, Sputnik 1. Aceasta a fost descoperirea sovietică care a lansat cursa spaţială.

„Ştiu că Sir Bernard a fost un adept al ştiinţei”, a declarat profesorul Anderson. „Dar ştiu, de asemenea, că a iubit muzica şi a fost un comunicator pasionat de ştiinţă. Aşa că îmi place să cred că îi călcăm pe urme”.