• Unii astronomi au fost dezamăgiți de faptul că telescopul nu va purta numele unui astronom, în timp ce alții au obiectat din motive mai serioase.
  • Ulterior, în septembrie anul trecut, Bill Nelson, actualul administrator al NASA și fost senator de Florida, a anunțat că nu vede necesitatea de a schimba numele.
  • După ce marți au fost dezvăluite primele imagini ale telescopului Webb, o purtătoare de cuvânt a NASA a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că istoricii agenției cercetează în continuare istoria lui Webb.

Probabil că ai auzit în ultimul timp de telescopul spațial James Webb, cel care a surprins cea mai profundă imagine a universului de până acum. Dar cine a fost James Webb, cel după care a fost denumit instrumentul?

În 2002, Sean O’Keefe, pe atunci administrator al NASA, a anunțat că următorul telescop al agenției va purta numele lui James Webb, care a condus NASA în anii 1960, când aceasta se pregătea să trimită oameni pe Lună. El a fost un apărător înfocat al științei spațiale.

Unii astronomi au fost dezamăgiți de faptul că telescopul nu va purta numele unui astronom, în timp ce alții au obiectat din motive mai serioase, și anume că Webb a purtat o anumită responsabilitate pentru un eveniment din timpul administrației Truman, cunoscut sub numele de „Lavender Scare”, care a dus la eliminarea angajaților homosexuali și lesbiene din Departamentul de Stat. La acea vreme, Webb era subsecretar de stat, potrivit New York Times.

ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ
CE SECRETE ASCUNDE CHINA
CUM ÎNGRIJEȘTI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
FRANCEZII SUNT PESIMIȘTII EUROPEI

Webb, asociat cu discriminarea împotriva comunității LGBT

Această problemă a căpătat amploare în urmă cu un an, când patru astronomi – Lucianne Walkowicz de la Alianța JustSpace și Planetariul Adler din Chicago, Chanda Prescod-Weinstein de la Universitatea din New Hampshire, Brian Nord de la Laboratorul Național de Accelerare Fermi și de la Universitatea din Chicago și Sarah Tuttle de la Universitatea din Washington – au publicat un editorial în Scientific American, „Telescopul spațial James Webb trebuie să fie redenumit”.

NASA a declarat că va investiga afirmațiile și va publica un raport. Ulterior, în septembrie anul trecut, Bill Nelson, actualul administrator al NASA și fost senator de Florida, a anunțat că nu vede necesitatea de a schimba numele. Niciun raport nu a fost publicat vreodată, ceea ce i-a înfuriat pe critici.

În martie, după lansarea telescopului, revista Nature a raportat, pe baza unor solicitări FOIA, că NASA a luat acuzațiile suficient de în serios încât Paul Hertz, pe atunci director de astrofizică al NASA, a scris unor astronomi externi întrebându-i dacă ar trebui să schimbe numele telescopului. Răspunsul a fost negativ, dar nu a vorbit cu niciun astronom din comunitatea LGBT.

Revista a raportat, de asemenea, înregistrări din cazul lui Clifford Norton. Acesta fusese concediat de la NASA în 1963 – în timpul mandatului lui Webb – pentru că era homosexual, iar materialele de arhivă făceau aluzie la „un obicei în cadrul agenției” de a concedia oameni pentru activitate homosexuală. Norton a făcut apel și a câștigat un caz de referință împotriva unei astfel de discriminări în 1969.
În noiembrie 2021, Comitetul consultativ pentru astrofizică al NASA a cerut agenției un raport mai complet.

Părerile sunt împărțite

O’Keefe, fostul administrator, și-a apărat alegerea într-un e-mail. „Se poate spune că, dacă nu ar fi fost determinarea lui James Webb de a îndeplini cea mai îndrăzneață viziune a timpului său, capacitatea noastră de a explora astăzi ar fi foarte diferită”, a spus O’Keefe.

Dar acest lucru nu a fost suficient pentru critici. „Dacă el nu este responsabil pentru lucrurile rele care s-au întâmplat în timp ce era la conducere, de ce este responsabil pentru lucrurile bune?”. a spus Dr. Prescod-Weinstein. „Se pare că se întâmplă un pic de gândire dublă aici, unde oamenii îi atribuie responsabilitatea pentru lucrurile care le plac la moștenirea sa și pretind că este responsabil doar pentru lucrurile care le plac lor”.

„Telescoapele noastre, dacă vor fi numite după oameni, ar trebui să fie numite după oameni care ne inspiră să fim mai buni”, a adăugat Dr. Prescod-Weinstein.