• Câmpul magnetic al Pământului joacă un rol extraordinar de important în toată bogăția și diversitatea pe care această planetă o oferă.
  • Fără câmpul magnetic, radiațiile solare ar distruge atmosfera și oceanele, lăsând în urmă un peisaj sterp.
  • În urmă cu aproximativ 565 de milioane de ani, oamenii de știință au găsit dovezi că intensitatea câmpului magnetic al Pământului a scăzut la doar 10% din intensitatea de astăzi. Dacă această tendință ar fi continuat, toată viața de pe planeta noastră ar fi fost cu siguranță condamnată.

Câmpul magnetic al Pământului joacă un rol extraordinar de important în toată bogăția și diversitatea pe care această planetă o oferă, potrivit ZME Science.

Fără câmpul magnetic, radiațiile solare ar distruge atmosfera și oceanele, lăsând în urmă un peisaj sterp. De fapt, este ceea ce s-a întâmplat cu Marte, despre care se credea cândva că este o lume „albastră”, acoperită de un ocean planetar, care în cele din urmă a devenit „roșie” după ce și-a pierdut în mod misterios câmpul magnetic în urmă cu aproximativ patru miliarde de ani.

Însă, la un moment dat, în istoria geologică, Pământul a arătat la fel. În urmă cu aproximativ 565 de milioane de ani, oamenii de știință au găsit dovezi că intensitatea câmpului magnetic al Pământului a scăzut la doar 10% din intensitatea de astăzi. Dacă această tendință ar fi continuat, toată viața de pe planeta noastră ar fi fost cu siguranță condamnată.

FII BOGAT ÎN ROMÂNIA
MATTY HEALY, DESPRE ALBUMUL LUI SWIFT
DE LA GOYA LA... YOGA
ZIUA INTERNAȚIONALĂ A STRIGĂTULUI
CHETĂ PENTRU SPORTIVII ROMÂNI
BLIKEN AJUNGE ÎN CHINA

Dar chiar înainte de așa-numita explozie cambriană a vieții multicelulare pe Pământ, câmpul magnetic și-a revenit și, potrivit unui nou studiu realizat de geologii de la Universitatea din Rochester, acest lucru se datorează unor schimbări fundamentale în nucleul interior.

Roci antice dezvăluie modul în care Pământul a evitat o soartă asemănătoare cu cea a planetei Marte

Așa cum am învățat la școală, pământul este alcătuit din mai multe straturi, ca o ceapă. Există crusta sau suprafața, deasupra căreia trăim cu toții, urmată de cel mai gros strat al Pământului, cunoscut sub numele de mantaua, de nucleul exterior topit și de nucleul interior solid. La rândul său, nucleul interior este alcătuit dintr-un nucleu exterior și un nucleu interior.

Mișcarea nucleului exterior este responsabilă pentru câmpul magnetic. Aici, metalele lichide care se învârt datorită curenților de convecție și rotației planetei generează câmpul magnetic ce ne protejează de razele nocive ale radiațiilor solare. Metalele se află într-o mișcare constantă de agitație datorită faptului că interiorul planetei eliberează căldură, iar acest flux este ajutat de tectonica plăcilor.

Potrivit unui studiu publicat în 2015 în Science, cea mai bună estimare a vârstei câmpului magnetic al Pământului este de 4,2 miliarde de ani. Prin comparație, Pământul are o vechime de aproximativ 4,6 miliarde de ani. Cu toate acestea, intensitatea câmpului magnetic nu a fost întotdeauna constantă.

Oamenii de știință sunt capabili să afle cum a variat câmpul magnetic al Pământului chiar și cu miliarde de ani în trecut, studiind minerale antice bogate în fier.

Inițial, aceste minerale erau lavă fluidă, ai cărei atomi de fier se aliniau cu câmpul magnetic al Pământului. Odată ce lava se răcește, mineralele rezultate servesc ca o înregistrare a intensității și orientării câmpului magnetic al Pământului la acel moment.

Studiind această înregistrare, oamenii de știință și-au putut da seama că acest câmp magnetic al Pământului a fluctuat de-a lungul timpului.

În urmă cu aproximativ 565 de milioane de ani, intensitatea câmpului magnetic al Pământului a scăzut la doar 10%

Cel mai scăzut punct al câmpului magnetic al Pământului a avut loc în urmă cu aproximativ 565 de milioane de ani, când acesta aproape a dispărut. Dar în doar 15 milioane de ani, magnetosfera și-a revenit.

Potrivit unui nou studiu condus de John Tarduno, profesor de geofizică în cadrul Departamentului de Științe ale Pământului și ale Mediului de la Universitatea din Rochester, această reînnoire rapidă a intensității câmpului magnetic poate fi explicată prin formarea unui nucleu interior solid, în urmă cu aproximativ 550 de milioane de ani, care a reîncărcat, în esență, nucleul exterior topit.

Apoi, în urmă cu aproximativ 450 de milioane de ani, structura nucleului interior în creștere s-a schimbat din nou, cimentând o graniță între nucleele sale (interior și exterior).

Pentru a ajunge la aceste concluzii, Tarduno și colegii săi au folosit un laser CO2 și un magnetometru pentru a analiza cristalele din roca anorthosit. Geofizicienii au reușit să determine care a fost acea paleointensitate prin încălzirea unor cristale pentru a le demagnetiza și apoi reîncălzirea probelor în prezența unui câmp magnetic pentru a le conferi magnetizare.

Înțelegând mai bine modul în care puterea magnetosferei a crescut și a scăzut în timp, cercetătorii nu numai că pot descoperi trecutul Pământului și îi pot prezice viitorul, dar ar putea, de asemenea, să poată spune cum și alte planete și-ar putea forma câmpurile magnetice și ce înseamnă acest lucru pentru viața extraterestră.

„Cu siguranță, Pământul ar fi pierdut mult mai multă apă dacă câmpul magnetic al Pământului nu s-ar fi regenerat”, spune Tarduno. „Planeta ar fi fost mult mai uscată și foarte diferită de cea de astăzi”.

„Această cercetare evidențiază, cu adevărat, necesitatea de a avea ceva de genul unui nucleu intern în creștere care să susțină un câmp magnetic pe întreaga durată de viață a unei planete.”

Descoperirile au apărut în revista Nature Communications.