• Mai mult de un sfert din animalele și plantele din lume vor dispărea până la sfârșitul secolului.
  • Oamenii de știință spun că 10% din plante și animale vor dispărea până în 2050, iar numărul acestora va crește la 27% până în 2100.
  • Cercetătorii spun că lumea trece prin al șaselea eveniment de extincție în masă”, cauzat de încălzirea globală și de schimbările în utilizarea terenurilor.

Mai mult de un sfert din animalele și plantele din lume vor dispărea până la sfârșitul secolului, potrivit unui model științific creat de unul dintre cel mai avansat supercomputer din Europa. Oamenii de știință spun că 10% din plante și animale vor dispărea până în 2050, iar numărul acestora va crește la 27% până în 2100. Această cascadă” de extincție înseamnă că copiii născuți astăzi ar putea fi ultima generație care să vadă elefanți sau koala, avertizează cercetătorii.

Cercetătorii spun că lumea trece prin al șaselea eveniment de extincție în masă”, cauzat de încălzirea globală și de schimbările în utilizarea terenurilor. Echipa afirmă că modelele anterioare ale traiectoriilor de extincție nu sunt deosebit de utile, deoarece nu iau în considerare coextincțiile, în care speciile dispar pentru că altele de care depind mor.

Gândiți-vă la o specie prădătoare care își pierde prada din cauza schimbărilor climatice”, spune autorul studiului, profesorul Corey Bradshaw de la Universitatea Flinders, într-un comunicat. Pierderea speciei pradă este o extincție primară”, deoarece aceasta a cedat direct în urma unei perturbări. Dar, neavând ce să mănânce, prădătorul său va dispărea și el, o co-extincție. Sau, imaginați-vă un parazit care își pierde gazda din cauza defrișărilor sau o plantă cu flori care își pierde polenizatorii pentru că a devenit prea cald”, continuă profesorul Bradshaw. Fiecare specie depinde de altele într-un fel sau altul.”

ONU DECIDE DACĂ RECUNOAȘTE SAU NU AUTORITATEA PALESTINIANĂ
CE SECRETE ASCUNDE CHINA
CUM ÎNGRIJEȘTI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
FRANCEZII SUNT PESIMIȘTII EUROPEI

Oamenii de știință încearcă să descopere punctele de cotitură din lumea reală

Până în prezent, cercetătorii nu au reușit să interconecteze speciile la scară globală pentru a calcula cât de multe pierderi suplimentare vor avea loc prin co-extincție. În timp ce studiile anterioare au examinat diferite aspecte ale extincțiilor, cum ar fi efectele directe ale schimbărilor climatice și ale pierderii habitatelor asupra sorții speciilor, acestea nu au fost combinate pentru a prezice amploarea extincțiilor. Pentru acest studiu, academicienii au folosit unul dintre cele mai puternice supercomputere din Europa pentru a crea Pământuri sintetice” cu specii virtuale și peste 15.000 de rețele alimentare.

Rețelele au fost legate între ele în funcție de cine mănâncă pe cine, iar apoi schimbările climatice și de utilizare a terenurilor au fost aplicate la sistem pentru a informa proiecțiile viitoare. Speciile virtuale au fost capabile să recolonizeze regiunile pe măsură ce clima se schimba, să se adapteze la condițiile în schimbare, sau să dispară din cauza încălzirii globale.

În esență, am populat o lume virtuală de la zero și am cartografiat soarta a mii de specii de pe glob pentru a determina probabilitatea apariției unor puncte de inflexiune în lumea reală”, a declarat autorul studiului, Giovanni Strona de la Universitatea din Helsinki.

Putem apoi să evaluăm adaptarea la diferite scenarii climatice și să le legăm de alți factori pentru a prezice un model de coextincție. Efectuând mai multe simulări pe trei scenarii climatice principale până în 2050 și 2100 – așa-numitele Shared Socioeconomic Pathways (SSP) ale Grupului interguvernamental de experți privind schimbările climatice (IPCC), arătăm că, până în 2100, vor exista în general cu până la 34% mai multe coextincții decât cele prezise doar din efectele directe”, spune Dr. Strona.

Co-extincțiile triplează amenințarea la adresa speciilor vulnerabile

Profesorul Bradshaw spune că ceea ce este și mai înspăimântător este faptul că, potrivit noilor proiecții, coextincțiile vor crește rata generală de dispariție a celor mai vulnerabile specii cu până la 184% până la sfârșitul secolului.

Acest studiu este unic, deoarece ia în considerare și efectul secundar asupra biodiversității, estimând efectul dispariției speciilor în rețelele alimentare locale, dincolo de efectele directe. Rezultatele demonstrează că interconexiunile din cadrul rețelelor trofice agravează pierderea biodiversității, până la o rată prognozată de până la 184% pentru speciile cele mai sensibile în următorii 75 de ani”, explică Bradshaw.

În comparație cu abordările tradiționale de predicție a extincțiilor, modelul nostru oferă o perspectivă detaliată asupra variației modelelor de diversitate a speciilor care răspund la interacțiunea dintre climă, utilizarea terenurilor și interacțiunile ecologice”, continuă cercetătorul. Copiii născuți astăzi care trăiesc până la 70 de ani se pot aștepta să asiste la dispariția a mii de specii de plante și animale, de la micile orhidee și cele mai mici insecte, până la animale emblematice precum elefantul și koala… toate acestea într-o singură viață de om.”

Bradshaw adaugă că, în ciuda recunoașterii faptului că schimbările climatice sunt un factor major de dispariție, noul studiu demonstrează că oamenii au subestimat adevăratul impact al acestora asupra diversității vieții pe Pământ. Fără schimbări majore în societatea umană, riscăm să pierdem o mare parte din ceea ce susține viața pe planeta noastră”, conchide echipa. Dr. Stona spune că rezultatele nu lasă nici o îndoială” că schimbările climatice sunt în principal responsabile pentru majoritatea extincțiilor la nivel global. rezultatele apar în revista Science Advances.