• Telescopul spațial James Webb a oferit o altă serie impresionantă de imagini spațiale, oferind omenirii mai multe detalii inedite.
  • De data aceasta, este vorba despre Cassiopeia A (Cas A), rămășițele unei supernove, cunoscută și ca o explozie foarte, foarte puternică a unei stele.
  • Această explozie a avut loc în urmă cu 340 de ani – din perspectiva Pământului, adică – dar imaginile sunt ale celor mai tinere rămășițe de supernovă cunoscute din galaxia noastră.

În urmă cu aproximativ 340 de ani, lumina provenită de la o stea masivă care a explodat a ajuns pentru prima dată pe Pământ. Rămășițele acestei explozii, numită supernovă, au devenit cunoscute sub numele de Cassiopeia A.

Acum, grație telescopului spațial James Webb, astronomii au o nouă imagine foarte detaliată a supernovei, care i-ar putea ajuta să lucreze înapoi și să dezlege unele dintre misterele din jurul stelei înainte de explozie, scrie CNN.

Cum arătau imaginile mai vechi?

Oamenii de știință sunt deosebit de interesați de această supernovă – localizată la aproximativ 11.000 de ani-lumină de Pământ, în constelația Cassiopeia – deoarece este cea mai tânără rămășiță cunoscută a unei stele care a explodat în galaxia Calea Lactee. Ca atare, le oferă oamenilor de știință „cea mai bună oportunitate de a examina câmpul de resturi al unei stele explodate și de a efectua un fel de autopsie stelară pentru a înțelege ce tip de stea a fost acolo înainte și cum a explodat acea stea” , spune Danny Milisavljevic, astrofizician la Universitatea Purdue și cercetător principal pentru Webb, într-un comunicat al NASA.

Supernova emite, de asemenea, unde radio puternice și a fost studiată pe scară largă de la o varietate de observatoare, atât de pe Pământ, cât și din spațiu.

Noua imagine în mărime naturală

Webb a capturat Cassiopeia A cu ajutorul instrumentului său MIRI (Mid-Infrared Instrument), care oferă oamenilor de știință o perspectivă unică asupra a ceea ce se întâmplă în supernovă în afara domeniului luminii vizibile. Cea mai recentă imagine a telescopului de mare putere arată o gamă colorată de forme și modele asemănătoare norilor, inclusiv o structură verde strălucitor, în formă de lasou, pe care astronomii au numit-o Green Monster” . Oamenii de știință încă încearcă să descifreze semnificația acestei forme, care este neașteptată și provocatoare” de înțeles, spune Milisavljevic în declarație.

În noua vedere în infraroșu mediu a lui Webb, supernova pare, de asemenea, să fie înconjurată de roșu și portocaliu aprins. Astronomii spun că aceste nuanțe reprezintă materialul provenit de la steaua explodată care se prăbușește în praful și gazele din jur. Secțiunile roz strălucitor din imagine sunt pline de praf și elemente grele de la stea, inclusiv neon, argon și oxigen, conform NASA.

Aceste elemente grele sunt importante, deoarece ele sunt elementele constitutive ale vieții, stelelor și planetelor, inclusiv ale Pământului. Înțelegerea Cassiopeia A este, așadar, un pic ca și cum „am citi propria noastră poveste de origine” , spune Milisavljevic în declarație.

La ce mă uit?

Oamenii de știință au o mulțime de întrebări despre praful cosmic în general, iar prin studierea supernovelor ca aceasta, ei ar putea fi capabili să descopere unele răspunsuri. De exemplu, universul conține mai mult praf decât pot explica modelele astronomilor, iar aceștia ar dori să găsească o explicație pentru această discrepanță.

„Dacă nu ar fi fost praful, universul nostru ar fi un loc destul de banal: stele pâlpâitoare fără nimic în jurul lor” , a declarat Matthew Genge, un cercetător planetar de la Imperial College London, care nu a fost implicat în realizarea noii imagini Webb, pentru Natalie Wolchover de la Quanta Magazine. Praful leagă stelele de orice altceva, de toate planetele, de toate ființele vii de pe acele planete. Praful este responsabil, în cele din urmă” .