- Studiul, realizat de Universitatea din York, a analizat date de la 92.000 de persoane născute între 1921 și 2011 și a arătat că decalajul de performanță între copiii proveniți din familii sărace și colegii lor mai privilegiați a rămas stagnant.
- Impactul durabil al mediului familial asupra succesului în educație perpetuează inegalitățile sociale și economice de-a lungul generațiilor, spun cercetătorii. Aceștia fac apel la politici educaționale care să acorde prioritate egalității în ceea ce privește rezultatele învățării pentru copii în detrimentul egalității de șanse.
- Cercetarea a analizat datele furnizate de studii largi de statistică până în 2016. Cercetătorii avertizează că este probabil ca pandemia să fi intensificat legătura dintre statutul socio-economic al familiei și performanțele școlare ale copiilor, deoarece a crescut inegalitatea în ceea ce privește accesul familiilor la resurse.
Mediul familial al copiilor din Marea Britanie influențează în continuare rezultatele școlare ale acestora în școala primară la fel de mult ca acum aproape o sută de ani, a arătat un nou studiu important, scrie Phys.org.
Studiul, realizat de Universitatea din York, a analizat date de la 92.000 de persoane născute între 1921 și 2011 și a arătat că decalajul de performanță între copiii proveniți din familii sărace și colegii lor mai privilegiați a rămas stagnant.
Acest decalaj a reprezentat o diferență de o jumătate de punct la nivelul școlii primare, dar impactul mediului familial persistă și crește pe parcursul anilor de școală. Cercetările anterioare sugerează că, în anul GCSE, efectul mediului familial asupra performanțelor școlare este de peste trei ori mai grav, reprezentând o diferență de 1,75 puncte la note.
Impactul durabil al mediului familial asupra succesului în educație perpetuează inegalitățile sociale și economice de-a lungul generațiilor, spun cercetătorii. Aceștia fac apel la politici educaționale care să acorde prioritate egalității în ceea ce privește rezultatele învățării pentru copii în detrimentul egalității de șanse.
Autorul principal al studiului, profesorul Sophie von Stumm, de la Departamentul de Educație al Universității din York, a declarat că, „studiul arată pentru prima dată că, în ciuda eforturilor factorilor de decizie și ale educatorilor, copiii din medii sărace, fie că sunt născuți în 1921 sau în zilele noastre, se confruntă cu aceeași perspectivă de a obține note mai mici și de a obține mai puține oportunități educaționale decât copiii din medii mai bogate.”
„Facem apel la intervenții educaționale care să se asigure că cei mai slabi elevi primesc cel mai mult sprijin, deoarece politicile care promovează oportunități egale de învățare funcționează doar dacă toți copiii sunt la fel de bine pregătiți pentru a profita de ele. De exemplu, știm că elevii proveniți din medii familiale cu un nivel socio-economic scăzut tind să înceapă școala cu abilități lingvistice mai slabe decât colegii lor mai înstăriți. Acest dezavantaj timpuriu îi face să le fie mai dificil să utilizeze oportunitățile de învățare pe care le oferă școala respectivă. La rândul lor, copiii din familii sărace obțin note mai mici în școala primară și secundară și, în cele din urmă, obțin mai puține calificări educaționale decât copiii din medii mai bogate.”, a declarat von Sophie von Stumm.
Performanțele școlare au fost afectate de pandemie
Cercetarea a analizat datele furnizate de studii largi de statistică până în 2016. Cercetătorii avertizează că este probabil ca pandemia să fi intensificat legătura dintre statutul socio-economic al familiei și performanțele școlare ale copiilor, deoarece a crescut inegalitatea în ceea ce privește accesul familiilor la resurse.
Profesorul Paul Wakeling de la Departamentul de Educație al Universității din York, coautor al studiului, a declarat că inegalitățile din primii ani de școală trebuie luate în considerare, deoarece impactul ar putea fi resimțit mai târziu.
„Pe bună dreptate, în timpul pandemiei, a existat o mare atenție publică față de inegalitățile în ceea ce privește notele la GCSE. Cu toate acestea, concluziile noastre subliniază cât de important este să se ia în considerare inegalitățile din primii ani de școlarizare. Impactul ar putea fi resimțit în anii următori”, a spus profesorul Paul Wakeling.
Profesorul von Stumm a subliniat că, în contextu pandemiei, „copiii care au crescut în timpul pandemiei în familii cu un nivel socio-economic scăzut au fost afectați în mod disproporționat de închiderea școlilor, cu o lipsă de acces la învățarea online și la medii de învățare adecvate.”
Potrivit profesorului von Stumm, intervențiile educaționale care stimulează învățarea în primii ani și în școala primară pentru acești copii „nu au fost niciodată mai importante. Chiar dacă astfel de intervenții au inițial efecte mici, beneficiile lor pe termen lung sunt considerabile. Abordarea decalajului persistent de realizare evidențiat de studiul nostru va avea un rol esențial în reducerea inegalității generale și, prin urmare, va fi extrem de benefică pentru întreaga societate.”