• Cel puțin șapte din 24 de ouă au păstrat oasele embrionilor parțiali găsiți în interior; a fost pentru prima dată când o fosilă a păstrat acest număr de ouă.
  • Dispunerea ordonată a cuiburilor de oviraptor a sugerat, de asemenea, că aceștia erau crescători care stăteau pe ouă pentru a le cloci.
  • Ouăle de dinozaur – inclusiv unul cu un pui de dinozaur perfect conservat, ghemuit înăuntru – arată din ce în ce mai mult că păsările au moștenit multe caracteristici de la dinozauri.

De peste 200 de milioane de ani, păsările, reptilele, dinozaurii și câteva mamifere au depus ouă pe uscat. Iar oamenii au folosit unele dintre aceste ouă ca sursă nutritivă de hrană, iar cochiliile lor ca boluri, sticle și bijuterii în cea mai mare parte a istoriei noastre pe planetă. Deși au fost adesea eclipsate de schelete și oase, ouăle fosilizate reprezintă o sursă de informații, care luminează comportamentul și dieta creaturilor antice, detaliază schimbările climatice și dezvăluie modul în care trăiau și comunicau rudele noastre preistorice.

Sângele dinozaurilor curgea rece, ca al șopârlelor, sau cald, ca al păsărilor? Este un subiect care i-a divizat mult timp pe paleontologi. O analiză a cojilor de ouă fosilizate de dinozaur sugerează că este vorba despre aceasta din urmă. Observând ordinea atomilor de oxigen și de carbon din ouăle fosilizate, cercetătorii au reușit să calculeze temperatura internă a corpului unei mame de dinozaur. Este un proces numit „paleotermometrie izotopică grupată”.

„Ouăle, deoarece sunt formate în interiorul dinozaurilor, acționează ca niște termometre antice”, a declarat Pincelli Hull, profesor asistent la departamentul de geologie și geofizică al Universității Yale și coautor al studiului, publicat în 2020.
Hull și colegii ei au descoperit că probele pe care le-au testat sugerează că temperaturile corpului dinozaurilor erau mai calde decât ar fi fost mediul înconjurător.

OFICIAL, AVEM O NOUĂ STAȚIUNE
CE „MIAU” FĂCUT...
UNDE MERGI AZI?
ORADEA CHEAMĂ DIASPORA ACASĂ

Dinozaurii produceau intern căldura

Cercetarea indică faptul că, spre deosebire de reptile, care se bazează pe căldura din mediul înconjurător, dinozaurii erau capabili să genereze intern căldură – mai mult ca păsările.

S-ar putea crede că găinile – sau chiar rațele sau curcanii – au fost primele păsări domesticite de către oameni. Cu toate acestea, fragmente din ouăle găsite în două situri preistorice din Papua Noua Guinee sugerează că oamenii ar fi putut crește casuari – deseori descriși ca fiind cele mai periculoase păsări din lume din cauza unei gheare asemănătoare unui pumnal pe care o au la fiecare picior – încă de acum 18.000 de ani.

Teritorială, agresivă și adesea comparată cu un dinozaur din punct de vedere al aspectului, pasărea este un candidat surprinzător pentru domesticire. Dar un studiu efectuat pe mai mult de 1.000 de fragmente de ouă fosilizate din Papua Noua Guinee a sugerat că păsările au fost crescute în mod deliberat.

Pentru a ajunge la concluziile lor, cercetătorii au studiat mai întâi ouăle unor păsări vii, inclusiv curcani, emiși și struți. Interiorul cojilor de ouă se schimbă pe măsură ce puii în dezvoltare primesc calciu din coaja de ou. Folosind imagini 3D de înaltă rezoluție și inspectând interiorul ouălor, cercetătorii au putut construi un model al modului în care arătau ouăle în diferite stadii de incubație.