• Paleontologii din India au descoperit 92 de locuri de cuibărit pentru dinozauri și 256 de fosile de ouă.
  • Cercetătorii de la Universitatea din Delhi au găsit locurile de cuibărit ale sauropode în cinci sate din zona Bagh-Kukshi.
  • Cercetătorii cred că ouăle au fost parțial îngropate într-o groapă puțin adâncă, similar crocodililor moderni, și au fost incubate cu ajutorul și au folosit radiația solară și căldura geotermală.

Paleontologii din India au descoperit 92 de locuri de cuibărit pentru dinozauri și 256 de fosile de ouă. Oamenii de știință au făcut această descoperire între 2017 și 2020 în valea Narmada din centrul Indiei. Descoperirea a fost prima de acest fel pentru valea Narmada, spun cercetătorii.

În timpul studiului, publicat în această săptămână în PLOS ONE, cercetătorii de la Universitatea din Delhi au găsit locurile de cuibărit ale sauropode în cinci sate din zona Bagh-Kukshi. Sauropodele sunt ierbivore mari cu gât lung, cum ar fi brontosaurul. Cercetătorii au studiat și documentat fosilele de ouă, fie sub formă de clutch-uri – ouă într-un cuib – fie sub formă de ouă sparte cu fragmente de coajă de ou împrăștiate în jur.

Se știau puține lucruri despre modelele de cuibărit ale sauropodelor, dar fosilele de ouă, care aparțin titanosaurilor, i-au ajutat pe paleontologi să afle mai multe despre obiceiurile și biologia lor de reproducere. Titanosaurii au trăit din epoca Jurasicului târziu până la sfârșitul perioadei Cretacicului, iar fosilele lor au fost găsite pe toate continentele, cu excepția Antarcticii. Există aproximativ 40 de specii de Titanosauri. Cercetătorii au reușit să identifice șase specii diferite – sau tipuri de ouă de dinozaur – în zonă, ceea ce sugerează că a existat o diversitate în ceea ce privește tipurile de titanosauri din zonă.

UNDE MERGI AZI?
TEHERAN: IRAN NU PLĂNUIEȘTE UN RĂSPUNS
INS: PIAȚA REZIDENȚIALĂ SCADE
TAYLOR SWIFT CÂNTĂ DESPRE GÂNDURILE SUICIDARE

Descoperirea ouălor ovum-in-ovo – sau a ouălor care au diferite straturi în afară de coajă – arată că acești dinozauri aveau ouă similare cu cele ale păsărilor. Cu toate acestea, ciorchinii lor erau plasați la întâmplare, ceea ce sugerează că modelul lor de cuibărire era asemănător cu cel al crocodililor. Cercetătorii cred că ouăle au fost parțial îngropate într-o groapă puțin adâncă, similar crocodililor moderni, și au fost incubate cu ajutorul și au folosit radiația solară și căldura geotermală.

Aceste observații indică faptul că biologia reproductivă a dinozaurilor sauropode este mai asemănătoare cu cea a arcaozaurilor (crocodili, păsări) decât cu cea a reptilelor non-arcozauriene”, scriu paleontologii. Cercetătorii au publicat, de asemenea, un studiu despre ouă și modelele de cuibărit în Scientific Reports în luna iunie.

Oamenii de știință cred că puii trebuie să fi părăsit cuiburile la scurt timp după ce au eclozat. Și, deoarece cuiburile erau abundente, foarte apropiate și existau diferite oospecii, oamenii de știință cred că titanosaurii aveau un comportament colonial de cuibărit”, care ajută la protejarea împotriva prădătorilor. Aceeași zonă de cuibărire era împărțită de diferite tipuri de sauropode – ceea ce este similar cu țestoasele și păsările moderne, care sunt cunoscute pentru comportamentul colonial de cuibărire și au o spațiere strânsă între cuiburi. Cuibul colonial a fost raportat anterior pentru sauropode.

Unele ouă nu au eclozat din cauza morții embrionului, posibil din cauza unor factori de mediu, cum ar fi inundațiile. Ouăle au fost depuse în zone moi, mlăștinoase, asociate cu lacuri sau iazuri mici. Punctele aflate în apropierea marginilor lacului/lazărului erau ocazional scufundate, rămânând astfel neeclozate”, scriu cercetătorii.

În sit nu au fost găsite rămășițe aparținând embrionilor, dinozaurilor juvenili și părinților. Acest lucru se datorează, probabil, faptului că dinozaurii nu au trăit acolo unde și-au depus ouăle”, se arată în studiu. Ouăle sunt lipsite de embrioni, posibil din cauza îngropării lor adânci și a modificării datorate activității rădăcinilor plantelor”.