• Doar un singur grup de insecte, așa-numitele „patinatoare oceanice”, s-a adaptat la viața în largul mărilor, un mediu dur și ostil pentru micile creaturi terestre sau zburătoare.
  • Până de curând, nu se știa cum au evoluat aceste insecte oceanice unice care au ajuns să cutreiere largul mării.
  • Este surprinzător să vedem cât de strâns este legată istoria genetică a acestor insecte de cea a oceanelor noastre”

Doar un singur grup de insecte, așa-numitele „patinatoare oceanice”, s-a adaptat la viața în largul mărilor, un mediu dur și ostil pentru micile creaturi terestre sau zburătoare. Până de curând, nu se știa cum au evoluat aceste insecte oceanice unice care au ajuns să cutreiere largul mării, relatează Los Angeles Times.

Acum, un studiu al geneticii lor a furnizat un indiciu care are legătură cu momentul apariției principalilor curenți din estul Oceanului Pacific și cu evoluția fiecărei specii de patinatori pentru a se adapta la condițiile unice ale acestor curenți.

Oamenii de știință de la Universitatea Națională din Singapore (NUS) și de la Institutul de Oceanografie Scripps din cadrul Universității California, San Diego (UCSD) din Statele Unite au examinat genetica a trei dintre aceste specii de insecte, numite și „stridori de apă”, colectate cu ajutorul unor plase de imersie în Pacificul de Est, între Hawaii și Peru.

FII BOGAT ÎN ROMÂNIA
MATTY HEALY, DESPRE ALBUMUL LUI SWIFT
DE LA GOYA LA... YOGA
ZIUA INTERNAȚIONALĂ A STRIGĂTULUI
CHETĂ PENTRU SPORTIVII ROMÂNI
BLIKEN AJUNGE ÎN CHINA

Rezultatele studiului lor au arătat că patinatorii, denumiți științific „Halobates Eschscholtz, 1822”, s-au specializat și s-au adaptat la diferitele sisteme de curenți oceanici prin care au trecut.

Aceste descoperiri ar putea dezlega misterul modului în care fiecare specie de patinator a ajuns să ocupe habitate foarte diferite de cele ale altor insecte și, de asemenea, ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine modul în care schimbările climatice afectează organismele care locuiesc în oceane, potrivit NUS.

Este surprinzător să vedem cât de strâns este legată istoria genetică a acestor insecte de cea a oceanelor noastre”, spune Wendy Wang, entomolog la Muzeul de Istorie Naturală Lee Kong Chian din cadrul NUS.

El subliniază că „oceanul deschis este un mediu extrem de ostil, cu lumina directă a soarelui toată ziua, vânturi puternice și hrană limitată”.

Largul mărilor, un mediu foarte ostil

Potrivit lui Wang, capacitatea de a-și proteja organele interne ale unui „Halobates” de căldură și de daunele provocate de razele ultraviolete, de a supraviețui furtunilor oceanice violente și de a găsi hrană într-un habitat în care nicio altă insectă nu ar putea trăi, demonstrează rolul său ecologic unic în ocean.

El afirmă că „aceste caracteristici fac din aceste insecte subiecte fascinante de studiu pentru știința materialelor și adaptările biologice extreme”.

Patinatorii oceanici” își trăiesc întreaga viață alergând perpetuu pe suprafața mărilor deschise, înfruntând furtunile și hrănindu-se cu mici prăzi prinse la suprafața oceanului sau chiar sub suprafața acestuia.

În prezent se cunosc cinci specii oceanice din genul Halobates. Deși este bine stabilit unde pot fi găsite, se știa prea puțin despre variația lor genetică și despre modul în care factorii fizici, cum ar fi curenții oceanici, temperatura și vânturile, le afectează distribuția geografică.

Patinaj pe curenții oceanici

Analiza genetică a aproape 400 de specimene din cele trei specii de „patinatoare oceanice” a arătat că Halobates splendens, care și-a extins populația în urmă cu aproape un milion de ani, și Halobates micans și Halobates sobrinus au crescut în abundență între 100.000 și 120.000 de ani în urmă, ceea ce coincide cu evenimentele climatice din trecut, potrivit NUS.

Speciile H. sobrinus și H. micans, care trăiesc în apele calde și relativ neproductive din America Centrală, s-au extins atunci când fenomenul meteorologic „El Niño” a provocat deplasarea apei calde a oceanului în Pacificul de Est.

Fără limite fizice aparente în largul oceanului care să le oprească, Halobates poate patina practic de pe coasta Californiei până în largul Oceanului Pacific, în Japonia și chiar mai departe”, a declarat Dr. Cheng.

„Cu toate acestea, două dintre speciile studiate în această lucrare, H. sobrinus și H. splendens, nu au fost găsite niciodată aventurându-se dincolo de estul Oceanului Pacific”, potrivit cercetătorilor.

Potrivit paleontologului Richard Norris, profesor la Scripps Institution, care a participat la acest studiu, aceste specii s-au adaptat îndeaproape la condițiile specifice ale curenților pe care îi frecventează la suprafață, care diferă de alte mișcări ale apei oceanice, inclusiv prin caracterul ceții marine care le însoțește uneori, precum și prin pelicula de la suprafața apei.

Din acest motiv, ele locuiesc într-o anumită zonă din largul mării și nu ajung în alte zone în care predomină condiții diferite.