• Roverul Perseverence a prelevat eșantioanele pe care le-a analizat cu ajutorul instrumentelor de bord.
  • Analizele indică posibila prezență a unor microbi fosilizați în urma cu miliarde de ani.
  • Urmele datează din epoca în care apa se găsea din abundenta pe Marte în râuri și lacuri.
  • Pentru a valida analizele, NASA plănuiește să aducă mostre pe Pământ într-o expediție programată pentru 2030.

Roverul Perseverance al NASA a prelevat săptămână trecută un eșantion de rocă pe Marte care ar putea conține microbi fosilizați datând de câteva miliarde de ani, când planeta roșie avea încă râuri și lacuri abundente, care acum s-au evaporat. O descoperire importantă. Roverul Perseverance al NASA a colectat pe Marte o rocă. Este un nou pas major în căutarea urmelor vieții antice pe planeta roșie.

Perseverence, roverul explorator al NASA a prelevat eșantioane la suprafața planetei din coasta unei stânci numite „Cascada Cheyava” în formă de vârf de săgeată și a anunțat că acestea ar putea conține microbi fosilizați care datează de câteva miliarde de ani, când apa era prezentă pe planetă.

Planeta roșie, a cărei climă actuală este extrem de aridă, acum miliarde de ani avea râuri și lacuri abundente, care acum s-au evaporat. Această stâncă enigmatică a fost găsită în Valea Neretvei, cândva albia unui râu, și i-a alertat rapid pe oamenii de știință. Pe suprafața ei au fost observate trei indicii sugestive ale vieții microbiene antice. În primul rând, venele albe formate de sulfat de calciu se extind pe toată lungimea rocii, spune NASA, semn că apa trecea pe rocă la un moment dat.

AJUTOR PENTRU SECRET SERVICE
UK SE PREGĂTEȘTE DE MPOX
PRIMUL TRANSPLANT HEPATIC
PUTIN MĂREȘTE ARMATA
CUTREMUR ÎN ROMÂNIA
BRAND SAU UNIFORMĂ?

Între aceste vene se află o zonă centrală roșiatică, plină de compuși organici conform unui instrument îmbarcat pe rover folosit pentru a identifica semnele biologice pe roci. În cele din urmă, au fost observate mici pete luminoase înconjurate de negru comparabile cu pielea unui leopard. Acestea din urmă sunt similare imaginilor asociate cu prezența microbilor fosilizați, conform analizelor efectuate de instrumentul PIXL care studiază compoziția chimică.

Cât de credibile sunt aceste observații?

David Flannery, astrobiolog și membru al echipei de știință Perseverance, spune că „Pe Pământ, aceste tipuri de trăsături din roci sunt adesea asociate cu urme fosilizate de microbi care au trăit sub pământ”,
Pentru a confirma că ele constituie dovezi ale vieții microbiene antice, aceste probe vor trebui analizate într-un laborator de pe Pământ. NASA plănuiește să le readucă înapoi, datorită unei alte misiuni, planificată pentru anii 2030.