• Un nou studiu analizează legătura dintre somn şi inteligenţa verbală.
  • Ora de culcare, „cronotipul” tău influenţează inteligenţa.
  • Persoanele matinale tind să aibă o capacitate verbală superioară.

Un nou studiu a descoperit că inteligenţa verbală poate fi mai proeminentă la persoanele matinale decât la cele care se trezesc mai târziu. Prin evaluarea impactului ritmului zilnic şi al nivelului de activitate al unei persoane, Dr. Stuart Fogel, cercetător în Neuroştiinţe cognitive şi profesor la Şcoala de Psihologie a Universităţii din Ottawa, spune că persoanele matinale au mai mult de câştigat.

„Odată ce se ţine cont de factori cheie, inclusiv ora de culcare şi vârsta”, am descoperit că persoanele matinale tind să aibă o capacitate verbală superioară. Acest rezultat a fost surprinzător pentru noi”, spune Fogel. 

Fogel, directorul Laboratorului de Cercetare a Somnului de la Universitatea din Ottawa, a lucrat cu o echipă de cercetători pentru a identifica „cronotipul” unui individ – care reprezintă tendinţele sale de a fi mai funcţional seara sau de dimineaţă – prin evaluarea preferinţelor zilnice şi ritmurilor biologice. Fogel arată că cronotipul unei persoane este legat de momentul în care aceasta este mai dispusă să-şi dorească să rezolve sarcini solicitante şi este corelat cu performanţa optimă.

Recomandări

UK AR TRIMITE SOLDAȚI ÎN GAZA
AVEM PRINTRE CELE MAI MICI PREȚURI LA ENERGIE
UNDE MĂNÂNCI AZI? LA STREET FOOD FESTIVAL
UNDE MĂNÂNCI AZI? LA STREET FOOD
CE FACI AZI? ȘEDINȚĂ FOTO DE PAȘTE
BLINKEN, AVERTISMENT CĂTRE CHINA

Cercetările indică faptul că persoanele tinere sunt de obicei clasificate ca fiind mai energice seara, în timp ce persoanele mai în vârstă sunt mai degrabă mai în formă mental în timpul dimineţii. Însă, în practică, elevii şi studenţii au cursuri dimineaţa, ceea ce îi dă complet peste cap, crede expertul. 

Fogel avertizează că programul de studii care este incompatibil cu cronotipul elevilor poate limita potenţialul cognitiv al acestora.

„Multe dintre cursurile la şcoală nu sunt determinate de cronotipurile micuţilor, ci de către părinţi şi de programul lor de lucru, astfel încât copiii de vârstă şcolară plătesc preţul, deoarece sunt elevi care sunt funcţionali seara, dar sunt forţaţi să studieze după un program de tip matinal”, a declarat Fogel.

De exemplu, orele de Matematică şi de Ştiinţe sunt în mod normal programate la începutul zilei, deoarece ar avea mai multă energie şi atenţie. Dar dimineaţa nu este momentul în care se simt cel mai bine din cauza tendinţelor lor de a fi funcţionali seara. „În cele din urmă, ei sunt dezavantajaţi, deoarece tipul de program care le este impus luptă practic împotriva ceasului lor biologic în fiecare zi”, explică Fogel.

Prin selectarea riguroasă a voluntarilor reprezentând o gamă largă de vârste, studiul a măsurat nivelurile de activitate, determinând în acelaşi timp modelele de somn ale participanţilor. Fogel consideră astfel că stabilirea ritmului unei persoane – care „alimentează” inteligenţa generală – reprezintă puntea de legătură între ora de culcare şi funcţionalitatea cognitivă.

„Creierul nostru tânjeşte cu adevărat după regularitate, după un program, iar pentru ca noi să fim funcţionali în ritmul nostru este vital să ne ţinem de acest program şi să nu încercăm în mod constant să recuperăm – adică, să nu există schimbări constante ale programului”, a conchis specialistul.