STUDIU. Cât de obosit ești determină și generozitatea pe care o ai față de alte persoane

oboseala
  • Schimbarea activității cerebrale nu a fost legată de calitatea somnului, ci doar de cantitate.
  • Donațiile au scăzut cu 10% în zilele de după schimbarea orei de vară, comparativ cu săptămânile de dinainte și de după tranziție.
  • Analiza imagistică fMRI a constatat că privarea de somn pare să fie legată de o activitate redusă în zona creierului legată de cogniția socială.

Cercetătorii au testat cât de amabili erau oamenii atunci când erau obosiți în trei moduri diferite. În primul studiu, aceștia au privat de somn 21 de voluntari timp de 24 de ore, apoi i-au întrebat cât de dispuși ar fi să ajute într-o serie de scenarii, cum ar fi să ajute un străin să le care sacoșele de cumpărături.

Le-au cerut participanților să repete chestionarul de altruism după o noapte normală de somn. Cercetătorii au studiat, de asemenea, nivelurile de activitate cerebrală ale celor 21 de participanți cu ajutorul imagisticii fMRI. Apoi, 171 de voluntari recrutați online au ținut un jurnal al somnului lor înainte de a face același chestionar. Pentru ambele experimente, cercetătorii au constatat că participanții obosiți au obținut scoruri mai mici la chestionarul de altruism. Acest lucru s-a întâmplat indiferent de trăsăturile de empatie ale participanților și de faptul că persoana pe care trebuiau să o ajute era un străin sau o persoană care le era familiară.

În cele din urmă, cercetătorii au analizat peste 3,8 milioane de donații de caritate făcute în SUA înainte și după schimbarea orelor de vară, ceea ce face ca toată lumea să piardă o oră de somn. Donațiile au scăzut cu 10% în zilele de după schimbarea orei de vară, comparativ cu săptămânile de dinainte și de după tranziție. Analiza imagistică fMRI a constatat că privarea de somn pare să fie legată de o activitate redusă în zona creierului legată de cogniția socială, care reglează interacțiunile noastre sociale cu ceilalți.

Schimbarea activității cerebrale nu a fost legată de calitatea somnului, ci doar de cantitate. Vestea bună este că acest efect este de scurtă durată și dispare odată ce revenim la modelul nostru normal de somn. S-a stabilit de mult timp că somnul este esențial pentru multe aspecte ale sănătății și bunăstării noastre.

Acest lucru a fost demonstrat în mod faimos în 1959, când DJ-ul american Peter Tripp a rămas treaz pentru a transmite în direct din Time Square din New York timp de 201 ore fără întrerupere. Recordul lui Peter a fost bătut în 1964 de Randy Gardner, un adolescent care a stat treaz timp de 260 de ore (aproape 11 zile) pentru un proiect școlar de știință. Randy și Peter au apărut bine pe parcursul experiențelor lor.

Ce cred psihologii

Psihologii cred că bunătatea și generozitatea fac parte din cogniția noastră socială, un set complex de procese care controlează modul în care interacționăm cu ceilalți și cum luăm decizii privind comportamentul nostru față de aceștia. Aceste decizii se bazează pe mai mulți factori. Fiecare dintre acești factori este influențat de cât de bine dormim, de memoria noastră, de toate aspectele legate de memoria situațiilor anterioare, de calitatea deciziilor noastre, de cât de impulsivi suntem și, mai ales, de emoțiile noastre și de cât de bine le putem regla.

Este de așteptat ca suma de bani pe care suntem dispuși să o donăm să fie, de asemenea, sensibilă la somn. Așadar, data viitoare când un prieten vă cere să donați pentru strângerea de fonduri pentru maratonul său, dormiți pe tema asta.