• Coloniile de furnici prezintă comportamente comparabile cu rețelele de neuroni din creier, conform unui nou studiu.
  • Furnicile sunt sensibile la schimbările de temperatură și decid colectiv evacuarea coloniei, dacă temperaturile cresc prea mult.
  • Luarea deciziilor în mușuroi se reduce la o serie de calcule menite să maximizeze beneficiile și să minimizeze costurile.

Într-un mod similar cu modul în care calculele neuronale duc la decizii; coloniile de furnici iau decizii pentru a face față temperaturilor în creștere. Fiecare furnică poate simți căldura care se acumulează sub picioarele sale, dar continuă să înainteze ca de obicei, până când, brusc, furnicile se întorc.

Alegerea de a evacua a fost deja făcută, așa că toate se grăbesc să iasă împreună. Aproape că se pare că colonia de furnici are o minte colectivă mai mare.

Potrivit unui studiu recent, coloniile de furnici prezintă într-adevăr comportamente comparabile cu rețelele de neuroni din creier, conform ScienceDaily.

CINE AR CANDIDA PENTRU ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

Daniel Kronauer, de la Universitatea Rockefelle, a creat un montaj experimental pentru a examina cu atenție procesul de luare a deciziilor în coloniile de furnici. Echipa de cercetători a descoperit că decizia unei colonii de a pleca din cauza creșterii temperaturilor depinde atât de rata de creștere a căldurii, cât și de mărimea grupului de furnici, după cum se arată în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Potrivit cercetării, furnicile ajung la un răspuns de grup prin fuzionarea datelor senzoriale cu parametrii de grup, un proces asemănător calculelor neuronale care determină alegeri.

Potrivit lui Kronauer, directorul Laboratorului de Evoluție Socială și Comportament, aceștia au fost pionierii unei teorii care să vadă colonia de furnici ca pe un sistem de tip cognitiv care recunoaște intrările, iar apoi le transformă în ieșiri comportamentale.

Luarea deciziilor se reduce, în esență, la o serie de calcule menite să maximizeze beneficiile și să minimizeze costurile.

De exemplu, un animal trebuie să recunoască o intrare senzorială, cum ar fi căldura, peste un anumit nivel pentru a produce un anumit comportament costisitor, cum ar fi fuga, conform unui tip comun de luare a deciziilor cunoscut sub numele de prag de răspuns senzorial.

Comportamentul furnicilor se modifică din cauza schimbărilor climatice

Pentru aceasta, oamenii de știință au creat un sistem care le-a permis să perturbe cu atenție coloniile de furnici cu creșteri de temperatură. Ei au marcat fiecare insectă cu un punct de culoare diferită și au folosit o cameră de urmărire pentru a le urmări mișcările, pentru a monitoriza răspunsurile comportamentale atât ale furnicilor individuale, cât și ale întregii colonii.

Cercetătorii de la Centrul de Cercetare Langley al NASA, condus de Yongxiang Hu, au descoperit o legătură între timpul necesar unei furnici pentru a intra și a ieși din colonia sa și timpul necesar unui foton pentru a intra și a ieși din zăpadă, potrivit Photonics Media.

Timpul mediu pe care o furnică trebuie să îl petreacă explorând o colonie înainte de a o părăsi, potrivit capitolului lui Hu privind cercetarea în domeniul matematicii și biologiei, este egal cu patru dintre volumele coloniei împărțite la suprafața acesteia.

Hu și echipa sa au creat un model de simulare pentru a testa cât de bine se aplică matematica aplicată comportamentului furnicilor și la comportamentul fotonilor. Ei au descoperit că o ecuație comparabilă poate fi folosită pentru a le măsura pe ambele.

Un foton de lumină de la un instrument lidar intră în zăpadă și este împrăștiat aleatoriu în particulele de zăpadă înainte de a ieși, la fel cum o furnică intră în colonie și se mișcă la întâmplare înainte de a apărea.