• Cercetătorii spanioli spun că au descoperit în saliva viermelui de ceară substanţe chimice care descompun polietilena, un material dur şi durabil.
  • Cercetătorii spun că o oră de expunere la salivă degradează plasticul la fel de mult ca ani de zile de intemperii.
  • Aceştia speră că descoperirea va duce la noi abordări naturale pentru a face faţă poluării cu plastic.

Cercetătorii au descoperit două enzime în lichid care pot degrada polietilena la temperatura camerei şi cred că este pentru prima dată când un agent atât de eficient a fost descoperit în natură.

De la poli până în adâncurile oceanelor, plasticul reprezintă o problemă majoră de poluare în întreaga lume.

UNDE MERGI AZI?
TEHERAN: IRAN NU PLĂNUIEȘTE UN RĂSPUNS
INS: PIAȚA REZIDENȚIALĂ SCADE
TAYLOR SWIFT CÂNTĂ DESPRE GÂNDURILE SUICIDARE

În timp ce eforturile de reducere, reciclare şi reutilizare a plasticului progresează încet-încet, există puţine opţiuni atunci când vine vorba de materialul foarte rezistent polietilenă (PE).

Acesta este una dintre cele mai utilizate forme, reprezentând aproximativ 30% din producţie şi este folosit pentru o gamă largă de materiale, inclusiv articole rezistente, cum ar fi ţevi, podele şi sticle, dar este folosit şi pentru pungi şi recipiente pentru alimente.

Acest plastic este dens şi se descompune foarte lent în natură, deoarece este foarte rezistent la oxigen.

Majoritatea încercărilor de a-l degrada necesită ca PE să fie tratat în prealabil cu căldură sau cu lumină UV pentru a încorpora oxigenul în polimer.

Echipa spaniolă a descoperit pentru prima dată că viermii de ceară pot descompune acest material în 2017, dar în acest nou studiu au descoperit că elementele cheie sunt enzimele din saliva creaturii.

În lucrarea lor, ei arată că acest pas cheie de a introduce oxigen în polimer poate fi realizat în decurs de o oră de la expunerea plasticului la saliva larvelor.

Ceea ce credem noi este că enzimele sunt capabile să realizeze o versiune accelerată a degradării polietilenei” , a declarat Dr. Clemente Arias, coautor la Consiliul Naţional de Cercetare din Spania. „Ceea ce am descoperit a fost că enzimele singure pot oxida plasticul, proces care durează atât de mult timp în mediul înconjurător” , a declarat acesta pentru BBC.

Cum acţionează viermii de ceară

Cercetătorii folosesc saliva de la larvele moliei mari de ceară, cunoscute în mod obişnuit sub numele de viermi de ceară.

Aceste creaturi sunt un dăunător bine cunoscut care atacă şi distruge stupii de albine. Sunt, de asemenea, populare printre pescarii de peşte ca momeală şi ca sursă de hrană pentru reptile.

Cercetătorii spun că abilităţile distructive ale larvelor atunci când vine vorba de ceara de albine ar putea oferi o explicaţie a capacităţii lor de degradare a PE.

Oamenii de ştiinţă consideră că ceea ce au descoperit până acum oferă o abordare alternativă promiţătoare a degradării biologice şi ar putea duce la noi soluţii.

„Ne imaginăm că s-ar putea aplica această nouă înţelegere la instalaţiile mari de gestionare a deşeurilor de plastic” , a declarat Dr. Federica Bertocchini, co-autor al lucrării, de asemenea de la Consiliul Naţional de Cercetare din Spania.

Există încă multe întrebări la care trebuie să se răspundă, spun cercetătorii, inclusiv dacă saliva acţionează asupra polimerului sau asupra aditivilor care sunt folosiţi pentru a întări acest tip de plastic.

Aceştia doresc acum să îşi dezvolte munca prin efectuarea unor experimente mai mari.

Studiul a fost publicat în revista Nature Communications.