• Studiul contribuie la înțelegerea unuia dintre cele mai critice habitate de coastă de pe planeta noastră și subliniază cât de importantă este conservarea acestor ecosisteme de carbon albastru.
  • O suprafață de iarbă marină poate absorbi de două ori mai mult carbon decât o pădure de aceeași mărime de pe uscat și de 35 de ori mai repede.
  • Un mic set de microbi a prosperat pe zaharoză, în ciuda prezenței substanțelor fenolice.

Ascuns sub valuri, oceanul conține rezerve vaste de zahăr de care nu am fost niciodată conștienți, potrivit unor noi cercetări. Oamenii de știință au descoperit că pajiștile de iarbă de mare de pe fundul oceanului pot stoca cantități uriașe de dulceață sub frunzele lor unduitoare – iar acest lucru are implicații majore în ceea ce privește stocarea carbonului și schimbările climatice.

Zahărul se prezintă sub formă de zaharoză (principalul ingredient al zahărului folosit în bucătărie) și este eliberat din ierburile marine în solul de dedesubt, o zonă direct afectată de rădăcini, cunoscută sub numele de rizosferă. Aceasta înseamnă că concentrațiile de zahăr din fundul mării sunt de aproximativ 80 de ori mai mari decât ar fi în mod normal.

La nivel mondial, echipa de cercetători afirmă că plantele marine ar putea deține până la 1,3 milioane de tone de zaharoză. Altfel spus, această cantitate este suficientă pentru aproximativ 32 de miliarde de cutii de Coca-Cola, deci este vorba despre o descoperire substanțială de zahăr ascuns.

EMANUEL PÂRVU AJUNGE LA CANNES
S-A RUPT COALIȚIA LA BUCUREȘTI
CUM ÎȚI PĂSTREZI CALMUL LA INTERVIU?
CE MĂNÂNC AZI?
PRINȚUL LOUIS A ÎMPLINIT ȘASE ANI
9/10 ANGAJAȚI SE CRED EXPERȚI IT

„Iarba de mare produce zahăr în timpul fotosintezei”, spune microbiologul marin Nicole Dubilier de la Institutul Max Planck pentru Microbiologie Marină din Germania.

„În condiții medii de lumină, aceste plante folosesc cea mai mare parte a zaharurilor pe care le produc pentru propriul metabolism și pentru creștere, dar în condiții de lumină ridicată, de exemplu la amiază sau în timpul verii, plantele produc mai mult zahăr decât pot folosi sau stoca. Apoi, ele eliberează excesul de zaharoză în rizosfera lor. Gândiți-vă la aceasta ca la o supapă de depășire”.

Ceea ce este surprinzător este faptul că acest exces de zahăr nu este înghițit de microorganismele din mediul înconjurător. Pentru a opri acest lucru, se pare că ierburile de mare trimit compuși fenolici în același mod în care o fac multe alte plante.

Acești compuși chimici – care se găsesc în vinul roșu, cafea și fructe, precum și în multe alte locuri din natură – sunt antimicrobiene care inhibă metabolismul majorității microorganismelor, încetinindu-le. Cercetătorii și-au testat ipoteza într-un câmp subacvatic real de iarbă de mare pentru a confirma că acest lucru se întâmplă într-adevăr, prin intermediul unei tehnici de spectrometrie de masă.

„În experimentele noastre am adăugat fenolici izolați din iarba de mare la microorganismele din rizosfera de iarbă de mare”, spune microbiologul marin Maggie Sogin de la Institutul Max Planck pentru Microbiologie Marină. „Și, într-adevăr, a fost consumată mult mai puțină zaharoză în comparație cu situația în care nu erau prezente fenolice”.

Un mic set de microbi a prosperat, de fapt, cu zaharoză, în ciuda prezenței fenolilor: cercetătorii cred că acești „specialiști microbieni” dau, probabil, ceva înapoi ierbii de mare în schimb, cum ar fi nutrienții de care au nevoie pentru a se dezvolta.