• Oamenii de știință au identificat o cauză a morții unei mumii egiptene antice însărcinate, care datează de 2.000 de ani.
  • Scanările craniului său sugerează că femeia îmbălsămată, „Doamna misterioasă” , a murit de cancer nazofaringian.
  • Studiile anterioare au arătat că femeia a murit în jurul a 28 de săptămâni de sarcină.

Oamenii de știință au încercat din răsputeri să afle cauza morții unei mumii egiptene vechi de 2.000 de ani, care s-a dovedit a fi prima mumie gravidă descoperită vreodată, potrivit Daily Mail.

După ce au studiat îndeaproape craniul, oamenii de știință cred că mumia a fost cel mai probabil învinsă de cancer.

În secolele XIX și XX, se credea că această mumie aparținea unui preot. Cu toate acestea, cercetările inovatoare efectuate de Warsaw Mummy Project au dezvăluit că era, de fapt, o femeie. Mai multe surprize au avut loc atunci când cercetătorii au descoperit că este primul exemplu cunoscut de mumie însărcinată.

EMANUEL PÂRVU AJUNGE LA CANNES
S-A RUPT COALIȚIA LA BUCUREȘTI
CUM ÎȚI PĂSTREZI CALMUL LA INTERVIU?
CE MĂNÂNC AZI?
PRINȚUL LOUIS A ÎMPLINIT ȘASE ANI
9/10 ANGAJAȚI SE CRED EXPERȚI IT

La începutul acestui an, cercetătorii de la Warsaw Mummy Project au fost luați prin surprindere atunci când scanările cu computerul tomograf au dezvăluit dovezi care confirmau faptul că un fetus se afla la interiorul pelvisului.

În mod remarcabil, studiul a arătat că fetusul fusese, în esență, „murat” în mediul extrem de acid și scăzut în oxigen, astfel că a fost păstrat într-o stare excepțională.

Cercetătorii din cadrul proiectului au explicat pentru IFL Science că au fost întrebați de multe ori cum a murit tânăra, astfel că au decis să afle. Scanările ulterioare au dezvăluit semnături care sugerează că femeia suferea de cancer.

Razele X și imaginile CT ale femeii prezentau semne de cancer nazofaringian

Urmele de pe craniu prezintă semne pe care medicii moderni le observă la pacienții care suferă de cancer nazofaringian, un tip rar de cancer.

FOTO – Captură de ecran dailymail

Schimbările din oasele craniofaciale corespund cu cancerul nazofaringian în cazul pacienților moderni” , au explicat Wojciech Ejsmond și Marzena Ozarek-Szilke, directori ai Warsaw Mummy Project.

Pentru a verifica diagnosticul de cancer, cercetătorii vor trebui să analizeze țesuturile mumiei, iar identificarea cancerului în țesuturi ar putea duce la alte posibilități interesante.

Echipa de la Warsaw Mummy Project a transmis că medicii oncologi ar putea stabili „semnătura moleculară” a cancerului de la mumie și apoi ar putea să o compare cu tipurile actuale de cancer. Asta ar putea oferi detalii valoroase despre evoluția cancerului.

O mulțime de mumii antice au fost descoperite cu posibile semne de cancer până acum.

În 2017, oamenii de știință au descoperit cel mai vechi caz cunoscut de cancer la sân și melanom multiplu la două mumii egiptene. Cele două, care datau din 2.000 și 1.800 î.Hr., au fost îngropate la necropola Qubbet el-Hawa din Assuan și au aparținut cel mai probabil elitei, din cadrul familiilor egiptene conducătoare ale Elefantinei.