• Cercetătorii americani dezvăluie inconsistențe în aplicarea testelor psihologice tradiționale.
  • Rezultate neașteptate într-un studiu din Yucatán împing schimbarea normelor de testare psihologică.
  • Gaskins și alți cercetători au reevaluat relevanța acestor teste în diferite contexte culturale.

Testul psihologic este simplu: Ai o bezea în față. Daca nu o mănânci, primești 2 bezele. Dacă o mănânci, păi… bravo, ai mâncat o bezea, dar asta arată că nu poți aștepta pentru un premiu mai mare.

„The Marshmallow Test”, cum a ajuns să fie cunoscut, s-a dovedit ulterior a fi un predictor puternic al succesului școlar și nu numai.

Limitele testelor psihologice tradiționale

Acest test folosit în studiul psihologului în dezvoltare culturală, Suzanne Gaskins, a evidențiat limitările testelor de psihologie tradiționale atunci când sunt aplicate copiilor din comunități indigene, precum copiii Maya din Yucatán, Mexic, scrie The Washington Post.

Recomandări

VERSTAPPEN E PENALIZAT
NOI DESCOPERIRI
VIITORUL MOLDOVEI SE DECIDE
UNDE MĂNÂNCI AZI?
DEZINFORMARE LA COTE MAXIME
SE REIA VACCINAREA

Studiind copii independenți, autonomi și capabili din această comunitate indigenă de aproape 50 de ani, Garkins a prezis că aceștia vor rezista și aștepta o a doua bezea în timp ce ea ar fi părăsit camera. S-a întâmplat opusul. În schimb, doi copii au mâncat bezeaua iar patru au ieșit din cameră. Acest rezultat a dat startul unor noi întrebări și probleme.

Diferențe culturale, nu deficite cognitive

Gaskins și alți cercetători au reevaluat relevanța acestor teste în diferite contexte culturale. Majoritatea fiind concepute pe baza normelor occidentale și potențial inadecvate pentru culturi diferite. Concluzia lor subliniază nevoia de a dezvolta teste mai relevante cultural și adaptate diversității umane.

Diferențele de performanță la aceste teste nu indică neapărat un deficit cognitiv, ci pot reflecta diferențe culturale în modul de învățare și interacțiune socială. În urma discuțiilor cu copiii, Gaskins a aflat că cei care au plecat nu încercau să evite tentația de a mânca bezelele, ci pur și simplu nu vedeau niciun motiv bun să stea singuri într-o cameră, nefăcând nimic.

„Doar pentru că copiii din diferite comunități au performanțe diferite în sarcinile noastre, nu înseamnă că este ceva în neregulă și că trebuie să remediem acest lucru”, a declarat Lucía Alcalá, profesor asociat de psihologie la Universitatea de Stat din California și colaborator al lui Gaskins.

Funcția executivă, esențială pentru succesul academic și în viața de zi cu zi, este măsurată prin teste care pot să nu fie relevante sau echitabile pentru toate culturile. Acest lucru, în schimb, evidențiază provocările și necesitatea unei abordări mai nuanțate și mai incluzive în evaluarea dezvoltării cognitive la nivel global.