• Cercetătorii au apelat la grăunțe de polen fosilizate pentru a contura o imagine mai detaliată a sistemului fluvial așa cum curgea în urmă cu milenii.
  • Arheologii s-au gândit de ceva timp că constructorii de piramide egiptene ar fi putut draga căile navigabile de pe râul Nil.
  • Boabele de polen pot fi conservate în sedimentele antice și, în alte studii, au fost folosite pentru a reconstitui climatele din trecut.

Aceste labirinturi de piatră, construite pentru a-i onora pe cei morți și a-i duce în viața de apoi, au fost ridicate în urmă cu aproximativ 4.500 de ani, fără tehnologie modernă și cu o precizie uimitoare. Egiptenii au avut nevoie de mult mai mult decât de câteva rampe primitive pentru a transporta blocurile de piatră extrem de grele în poziție. Misterul piramidelor a fost explorat de cercetători.

Un nou studiu sugerează că condițiile de mediu favorabile au permis construirea piramidelor din Giza, un braț antic al Nilului servind drept conductă navigabilă pentru transportul de mărfuri.

Pentru a edifica piramidele, mormintele și templele de pe platou, se pare acum că inginerii egipteni antici au profitat de Nil și de inundațiile sale anuale, folosind un sistem ingenios de canale și bazine care au format un complex portuar la poalele platoului Giza, scrie în lucrarea lor geograful fizic Hader Sheisha de la Universitatea Aix-Marseille din Franța și colegii săi.

Recomandări

FII BOGAT ÎN ROMÂNIA
ZIUA INTERNAȚIONALĂ A STRIGĂTULUI
CHETĂ PENTRU SPORTIVII ROMÂNI
BLIKEN AJUNGE ÎN CHINA
C.E. INVESTIGHEAZĂ CHINA
CE ESTE DUREREA CRONICĂ

Cu toate acestea, există o lipsă de dovezi de mediu cu privire la momentul, locul și modul în care au evoluat aceste peisaje antice.

Arheologii s-au gândit de ceva timp că constructorii de piramide egiptene ar fi putut draga căile navigabile de pe râul Nil pentru a forma canale și porturi, valorificând inundațiile anuale care ar acționa ca un lift hidraulic pentru a transporta materialele de construcție. Complexul portuar care, potrivit ipotezei arheologilor, a deservit piramidele lui Khufu, Khafre și Menkaure se află în prezent la peste 7 kilometri la vest de actualul râu Nil. De asemenea, intrările trebuiau să fie suficient de adânci pentru a menține pe linia de plutire barjele încărcate cu pietre.

Carotajele prelevate în timpul lucrărilor de inginerie urbană din jurul actualei Gizeh au adus dovezi stratigrafice ale unor straturi de rocă care sunt în concordanță cu o ramură veche a Nilului care se întindea spre baza piramidelor.

Modul în care egiptenii au proiectat accesul apei la piramidele din Giza

În perioada în care acestea au fost construite, nordul Egiptului se afla în mijlocul unor schimbări climatice extreme, inundațiile fulgerătoare devastând în mod repetat orașul pierdut al piramidelor, Heit el-Ghurab, care adăpostea muncitorii sezonieri.

În acest studiu, cercetătorii au apelat la grăunțe de polen fosilizate pentru a contura o imagine mai detaliată a sistemului fluvial așa cum curgea în urmă cu milenii. Boabele de polen pot fi conservate în sedimentele antice și, în alte studii, au fost folosite pentru a reconstitui climatele din trecut și peisajele cu vegetație care arată extrem de diferit astăzi.

Extragând grăunțe de polen din cinci carote forate în actuala câmpie inundabilă de la Giza, la est de complexul piramidal, echipa a identificat o abundență de plante cu flori asemănătoare ierburilor, care se găsesc pe malurile Nilului, precum și plante de mlaștină care cresc în mediile de pe marginea lacurilor.

Acest lucru, spun ei, dezvăluie prezența unui corp de apă permanent care a traversat câmpia inundabilă din Giza și s-a umflat cu mii de ani în urmă. De aici, ei au urmărit creșterea și scăderea nivelului apei în ramura Khufu a Nilului de-a lungul a 8.000 de ani de istorie dinastică egipteană, raportându-și rezultatele la alte înregistrări istorice.

Reconstrucția noastră de 8.000 de ani a nivelurilor ramurii Khufu îmbunătățește înțelegerea peisajelor fluviale în momentul construirii Complexului de Piramide de la Giza, scriu Sheisha și colegii.

Ramura Khufu a rămas la un nivel ridicat al apelor… în timpul domniilor lui Khufu, Khafre și Menkaure, facilitând transportul materialelor de construcție către complexul piramidal de la Giza.