• Țânțarii masculi nu sunt interesați de sânge, dar femelele sunt însetate de proteinele și fierul din sânge pentru a-și produce ouăle.
  • Acesta poate detecta o serie de compuși chimici de pe pielea umană de la o distanță de până la 50 de metri.
  • „Există o asociere foarte, foarte puternică între a avea cantități mari de acești acizi grași pe piele și a fi un magnet pentru țânțari”, spune Leslie Vosshall.

Un nou studiu publicat pe 18 octombrie în revista Cell de către cercetătorii de la Universitatea Rockefeller sugerează că unele persoane sunt mai atractive decât altele pentru micile insecte care sug sângele, din cauza unui nivel mai ridicat de anumite substanțe chimice din piele.

„Există o asociere foarte, foarte puternică între a avea cantități mari de acești acizi grași pe piele și a fi un magnet pentru țânțari”, spune Leslie Vosshall, coautor al studiului și neurobiolog la universitatea privată din New York.

Potrivit cercetătorilor, fiecare persoană produce mirosuri corporale unice, iar aceste variații ale profilurilor olfactive umane au fost folosite pentru a testa „magnetismul țânțarilor” în cadrul unui experiment privind mirosul care era cel mai atractiv pentru Aedes aegypti, o specie de țânțar care răspândește boli precum Zika, dengue și febra galbenă, invazivă la nivel mondial.

Autorul principal al studiului a declarat că 64 de voluntari de la universitate au fost rugați să poarte ciorapi de nailon în jurul antebrațelor timp de cel puțin șase ore zilnic, pe parcursul unui proces de mai multe zile, pentru a capta profilul olfactiv unic al fiecărei persoane. La final, ciorapii au fost plasați în capcane separate, la capătul unui tub lung, într-un recipient închis plin de femele de țânțari Aedes aegypti.

Țânțarii masculi nu sunt interesați de sânge, dar femelele sunt însetate de proteinele și fierul din sânge pentru a-și produce ouăle. Acesta poate detecta o serie de compuși chimici de pe pielea umană de la o distanță de până la 50 de metri.

În timpul cercetărilor care au durat câteva luni, oamenii de știință au organizat un turneu de tip round-robin și au ajuns la concluzia că ciorapii unor persoane erau mai atractivi pentru țânțari decât alții. Cel mai mare magnet de țânțari a fost, în special, de aproximativ 100 de ori mai atractiv pentru țânțari decât cel mai puțin atractiv subiect.