• James Webb, succesorul telescopului Hubble, a făcut un pas important către capacitatea operațională deplină.
  • Considerat drept „o mașină a timpului”, telescopul în valoare de 10 miliarde de dolari, este, acum, complet concentrat și aliniat.
  • Mai rămâne doar să se verifice dacă instrumentele sunt calibrate corespunzător, moment în care James Webb va fi gata să ne uimească cu priveliști care vor fi la fel de convingătoare ca cele produse de Hubble în ultimele trei decenii.

James Webb, noul telescop spațial, a mai făcut un pas important către capacitatea operațională deplină. Succesorul telescopului spațial Hubble, în valoare de zece miliarde de dolari, este, acum, complet concentrat și aliniat. Webb a încheiat faza de aliniere a oglinzilor. Fiecare dintre cele patru instrumente ale sale poate, acum, să realizeze imagini clare ale cerului.

Mai rămâne doar să se verifice dacă instrumentele sunt calibrate corespunzător, lucru care ar trebui să mai dureze câteva luni. Odată ce acest lucru va fi făcut, James Webb va fi gata să uimească cu priveliști care vor fi la fel de convingătoare ca cele produse de Hubble în ultimele trei decenii.

„Am ajuns, acum, la finalul fazei de aliniere a telescopului”, a explicat profesorul Mark McCaughrean, consilier științific principal pentru Agenția Spațială Europeană.

OFICIAL, AVEM O NOUĂ STAȚIUNE
SCANDAL CU SÂNGE INFECTAT ÎN UK
APPLE ADUCE UN NOU MAGAZIN DE APLICAȚII
CE „MIAU” FĂCUT...

„Acum suntem pregătiți să verificăm numeroasele moduri în care fiecare dintre ele poate capta lumina telescopului și să realizeze știința uimitoare la care am visat acum mai bine de douăzeci de ani”, a declarat acesta pentru BBC News.

Agenția spațială americană, NASA, care conduce proiectul Webb, a publicat, joi, un set de imagini tehnice. Acestea se doresc a fi o demonstrație a faptului că tot echipamentul funcționează așa cum trebuie. Imaginile prezintă vederi ușor diferite ale Marelui Nor al lui Magellan, o mică galaxie satelit a Căii noastre Lactee.

Dimensiunile și pozițiile imaginilor descriu dispunerea relativă a fiecăruia dintre instrumentele lui Webb în timp ce captează lumina provenită de la oglinzile aurii ale telescopului, inclusiv de la reflectorul său primar de 6,5 m lățime.

NASA a publicat, anterior, o mostră a acestui tip de imagini pentru instrumentul NIRCam. NIRCam este principalul sistem de camere de luat vederi al lui Webb.

Telescopul va permite astronomilor să studieze începuturile universului la scurt timp după Big Bang

Oamenii de știință intenționează să folosească Webb pentru a surprinde evenimente care au avut loc la doar câteva sute de milioane de ani după Big Bang. Telescopul va permite astronomilor să studieze începuturile universului, în urmă cu 13,8 miliarde de ani și să caute semne de planete care să susțină viața în propria noastră galaxie. Ei doresc să vadă primele stele care au luminat Universul.

De asemenea, ei vor antrena „ochiul” telescopului asupra atmosferei planetelor îndepărtate pentru a vedea dacă aceste lumi ar putea fi locuibile.

Un proiect comun al NASA, Esa și al Agenției Spațiale Canadiene, Webb este cel mai mare telescop trimis vreodată în spațiu.

Este atât de mare încât a trebuit să fie pliat pentru a încăpea în interiorul rachetei care l-a dus pe orbită. Ultimele patru luni au fost dedicate despachetării și instalării hardware-ului. Înainte de lansare, mulți oameni erau îngrijorați de complexitatea lui Webb, considerând că va duce rapid la probleme tehnice.

„Aceasta este răsplata pentru că am făcut lucrurile cu atenție și cum trebuie la sol. Și este pur și simplu fantastic”, a declarat profesorul Gillian Wright, co-investigator principal pentru MIRI (Instrumentul pentru infraroșu mediu).

„Întreaga echipă este entuziasmată să vadă că totul se pune la punct. La lansare nu aveam un observator, acum avem un observator”, a declarat, pentru BBC News, directorul Centrului britanic de tehnologie astronomică din Edinburgh.