• Un asteroid de mărimea unui autobuz de două etaje va trece la limită pe lângă Pământ în această seară, în una dintre cele mai apropiate întâlniri de acest fel înregistrate vreodată.
  • Experții insistă asupra faptului că va fi o apropiere apropiată, fără șanse ca asteroidul să lovească Pământul.
  • Descoperit sâmbătă, asteroidul ar avea un diametru cuprins între 3,5 metri și 8,5 metri.

Un asteroid de mărimea unui autobuz de două etaje va trece la limită pe lângă Pământ în această seară, în una dintre cele mai apropiate întâlniri de acest fel înregistrate vreodată. NASA a declarat că asteroidul recent descoperit, cunoscut sub numele de 2023 BU, va trece la 3.600 km deasupra vârfului sudic al Americii de Sud – aproape la aceeași distanță ca între Marea Britanie și Cipru sau între Londra și Cairo. Adică de 10 ori mai aproape decât o sumedenie de sateliți de comunicații care se învârt deasupra noastră.

Experții insistă asupra faptului că va fi o apropiere apropiată, fără șanse ca asteroidul să lovească Pământul. Chiar dacă roca spațială s-ar apropia mult mai mult, oamenii de știință au declarat că cea mai mare parte ar arde în atmosferă, iar unele dintre bucățile mai mari ar putea cădea sub formă de meteoriți.

Sistemul de evaluare a riscurilor de impact al NASA, numit Scout, a exclus rapid o lovitură, a declarat dezvoltatorul său, Davide Farnocchia, inginer la Jet Propulsion Laboratory al agenției din Pasadena, California.

MACRON CERE ARMĂ NUCLEARĂ PENTRU UE
CE FACEM CU POLUAREA?
CHINA AVERTIZEAZĂ SUA
BANII PENTRU UCRAINA RĂMÂN ÎN SUA
NO MORE EMMA?
SORANA MERGE ÎN TURUL 3 LA MADRID OPEN

Dar, în ciuda observațiilor foarte puține, a fost totuși capabil să prezică faptul că asteroidul se va apropia extraordinar de mult de Pământ”, a declarat Farnocchia într-un comunicat. De fapt, aceasta este una dintre cele mai apropiate apropieri ale unui obiect cunoscut din apropierea Pământului înregistrate vreodată”.

Descoperit sâmbătă, asteroidul ar avea un diametru cuprins între 3,5 metri și 8,5 metri. A fost observat pentru prima dată de același astronom amator din Crimeea, Gennady Borisov, care a descoperit o cometă interstelară în 2019. În câteva zile, zeci de observații au fost făcute de astronomi din întreaga lume, ceea ce le-a permis să rafineze orbita asteroidului.

Traiectoria asteroidului va fi modificată drastic de gravitația Pământului, odată ce va trece în viteză. În loc să se învârtă în jurul Soarelui la fiecare 359 de zile, acesta va intra pe o orbită ovală care va dura 425 de zile, potrivit NASA. Apropierea preconizată vine după ce, anul trecut, o navă spațială a NASA s-a izbit în mod deliberat de un asteroid, într-o misiune de succes menită să îl devieze de la cursul său. După șapte ani de pregătire, acesta a marcat primul test din lume al unui sistem de apărare planetară conceput pentru a preveni o eventuală coliziune cu Pământul a unui meteorit.

Acesta este un moment de cotitură pentru apărarea planetară și un moment de cotitură pentru omenire”, a declarat la momentul respectiv Bill Nelson, șeful NASA.

Nava spațială DART (Double Asteroid Redirection Test) și-a atins obiectivul principal, acela de a schimba direcția unui asteroid prin simpla forță cinetică, potrivit rezultatelor observațiilor telescopice dezvăluite de NASA. Ținta zborului a fost un asteroid în formă de ou, numit Dimorphos – aproximativ de mărimea unui stadion de fotbal. Acesta orbita în jurul unui asteroid părinte de aproximativ cinci ori mai mare, numit Didymos, o dată la 11 ore și 55 de minute. Unul dintre cei doi asteroizi implicați în test, nici DART, nu reprezentau o amenințare pentru Pământ, au declarat oamenii de știință de la NASA.