Australia a îngenuncheat giganţii tehnologiei social media, iar fenomenul ar putea ajunge curând şi în Europa

  • Fenomenul ar putea să ajungă şi în Europa, unde Google a început deja negocieri cu trusturi de presă din Spania.
  • Nimeni nu ştie câţi bani ar putea aduce pieţei mass-media o înţelegere cu Facebook şi Google, dar experţii cred că social media a devenit un monopol care trebuie controlat.

Știi deja că Australia a luat o decizie istorică privind companiile Big Tech. Giganții Facebook și Google vor fi nevoiți să plătească mass-media pentru preluările de conținut de acum încolo. Iar fenomenul ar putea ajunge curând şi în Europa.

Google a început deja să negocieze cu trusturi de presă din Spania. Între timp, 121 de publicaţii din Franţa au ajuns deja la un acord cu Google, care va plăti pentru afişarea conţinutului jurnalistic. Cătălina Goanţă este profesor asistent la o universitate din Maastricht. Conduce un laborator unic în Europa, unde studiază conexiunile dintre legislaţie, tehnologie şi social media. În opinia sa, această nouă lege va revoluționa piața online.

Cătălina Goanţă – director Maastricht Law&Tech Lab: „Digitalizarea serviciilor informaţionale a dus la un handicap, pe care din nefericire industria media a trebuit să-l sufere în această tranziţie către mediul online, unde consumatorul de rând nu şi-a duplicat comportamentul din viaţa reală unde poate mai cumperi un ziar, mai dai bani pe un abonament pentru o anumită revistă. Deci nu este o obligaţie de conţinut, ci este o obligaţie de comportament”

Momentan, nimeni nu ştie câţi bani ar putea aduce pieţei mass-media această înțelegere. Experţii cred, însă, că cOmpaniile de social media au devenit un monopol care trebuie controlat.


Uniunea Europeană a lansat deja două norme în dezbatere şi vrea să controleze felul în care Facebook şi Google urmăresc utilizatorii atunci când fac cumpărături.

Cătălina Goanţă – director Maastricht Law&Tech Lab: „Personalizarea advertising-ului pentru că aici vorbim poate despre nişte practici abuzive care urmăresc consumatorii absolut în orice element al comportamentului lor online, formalizează aceste observaţii în nişte profiluri. Agenţiile de marketing au chiar şi nişte persona research, creează profiluri generice ale unui anumit tip de consumator şi aceste informaţii sunt vândute.”