- Facebook a restricționat partajarea informațiilor în Australia pentru a nu plăti trusturilor de presă.
- În Australia există un proiect de lege care va obliga platformele majore să plătească mass-media pe baza traficului generat de titluri.
Australienii s-au trezit, joi, fără știri pe Facebook, după ce compania lui Mark Zuckerberg a restricționat partajarea informațiilor, articole de știri, cât și videoclipuri. Proiectul de lege din Antipozi care va obliga platformele majore să plătească mass-media pe baza traficului generat de titluri i-a determinat pe cei de la Facebook să pună piciorul în prag, potrivit Reuters.
„Ne confruntăm cu o alegere neplăcută: să încercăm să respectăm o lege care ignoră realitățile relației (dintre rețea și editori) sau să nu mai permitem conținut de știri pe serviciile noastre din Australia. Cu inima grea, alegem a doua opțiune”, a reacționat Facebook.
Google ar putea lua aceeași decizie
Măsura a fost criticată rapid de producătorii de știri, politicieni și susținătorii drepturilor omului, mai ales că a devenit clar că paginile oficiale de sănătate, avertismentele de siguranță de urgență și rețelele de asistență socială au fost toate eliminate de pe site împreună cu știrile.
Facebook nu este singura companie care a luat această decizie. Și Google a anunțat, în ianuarie, că va bloca motorul său de căutare în Australia, dacă guvernul o va obliga să plătească firmelor media pentru dreptul de a le folosi conținutul. Astfel, circa 19 milioane de australieni vor fi afectați dacă Google va urma exemplul celor de la Facebook.
„Dacă va pleca și Google, atunci economia australiană ar fi extrem de afectată”
Australia vrea o lege ce obligă marile companii tech să negocieze plăți către editorii și difuzorii locali pentru conținutul inclus în rezultatele căutărilor și în fluxurile de știri. Dacă nu ajung la un acord, prețul va fi decis de un arbitru guvernamental.
„A fost o mare surpriză pentru noi. Știam că va veni ceva, că vom fi afectați de aceste schimbări din partea Facebook, dar și din partea Google. Când ne-am trezit de dimineață, într-adevăr a fost un șoc. Nu am mai văzut știri. Cred că Facebook a suprareacționat la această lege. A blocat anumite știri, de exemplu, informații guvernamentale din Australia de Vest care vizează incendiile. Dacă Facebook rămâne fără știri, va rămâne un al doilea Instagram. Dacă va pleca și Google, atunci economia australiană ar fi extrem de afectată”, a declarat pentru Aleph News Paul Răzvan, consultant în marketing stabilit în Sydney.